Didi Resources Sdn Bhd, pengedar rasmi jenama Vespa di Malaysia memperkenalkan Vespa edisi Racing Sixties dengan corak serta warna lebih menyerlah.

Edisi Racing Sixties ditawarkan dua model iaitu Vespa GTS Super dan Sprint. Ia adalah siri khas yang diilhamkan melalui estetika paling klasik dan menggoda dalam dunia perlumbaan. Inspirasi untuk siri Racing Sixties berasal dari perlumbaan ‘Gentlemen Riders’ pada 1960-an.


Pilihan gaya yang diterapkan untuk siri khas Vespa Racing Sixties menampilkan keperibadian lagenda sukan yang memiliki kenangan di litar seperti Monaco, Monza Grand Prix dan kejuaraan bersejarah seperti Targa Florio.


Bagi membezakannya, ia tampil dengan rekaan grafik kuning dan merah pada casis hijau dan putih. Sentuhan gaya tambahan hadir dalam bentuk kemasan hitam ‘matte’ bagi perehat kaki, lilitan perumah lampu depan dan belakang, pelindung peredam, cermin pandang sisi dan alas kluster instrumen.


Vespa GTS Super dan Vespa Sprint Racing Sixties turut didatangkan dengan kemasan emas metalik pada rim dan tampak lebih eksklusif dengan rekaan tempat duduk baru dengan PVC serta dijahit seperti kereta sport tahun 1960-an.


Rangkaian kuasanya pula, Vespa Sprint Racing Sixties menggunakan enjin i-Get bersesaran 154.8cc yang menyalurkan 12.7hp pada 7,750rpm dan tork mencecah 12.8Nm pada 6,500rpm. Enjin berkenaan adalah lebih jimat minyak berbanding sebelum ini.


Bagi Vespa GTS Super Racing Sixties, ia dilengkapi enjin baharu iaitu HPE (High Performance Engine) yang mana prestasinya meningkat 12 peratus berbanding sebelumnya. Kini ia menyalurkan 22.7hp pada 8,500rpm dan 26Nm pada 5,500rpm dengan padanan penyejuk cecair. Tangki bahan apinya pula mencecah sehingga 8.5 liter.


Dari segi harganya, Vespa GTS Super Racing Sixties dijual pada harga bermula RM31,400, manakala RM19,100 untuk Vespa Sprint Racing Sixties dan ia dikatakan ditawarkan untuk 200 unit sahaja.


Untuk melengkapkan siri khas Vespa GTS Super dan Vespa Sprint Racing Sixties, rangkaian pakaian dan dua versi helmet diilhamkan dengan rekaan grafik dan skema warna kenderaan turut ditawarkan.