,
Artis

Misteri Dilaila; Ini 5 Fakta Tentang Film Horror Malaysia Yang Lagi Heboh di Indonesia

Gempak ID
16/03/2019
08:09 MYT
Hujung Minggu, yang dibutuhkan kebanyakan daripada kita adalah istirehat. Namun, pasti ada juga yang memilih untuk libur atau ke bioskop menonton film.
Tapi, film genre apa saja sih yang lagi heboh di pawagam? Selain film Dilan 1991 yang cukup mencetak fenomenalnya tersendiri dengan mengusung tema cinta, apa kata jika Gempak.Id beri option buat kalian menonton film horor di hujung Minggu ini.
Film itu adalah Misteri Dilaila, sebuah karya dari produser Munafik dan Munafik 2 yang pernah menghebohkan bioskop Indonesia tak lama dulu.
Saking hebohnya film ini, ada penonton yang mengungkapkan sudah menonton Misteri Dilaila beberapa kali walau ia hanya baru menebarkan misterinya tanggal 13 Maret 2019.
Ini beberapa fakta Misteri Dilaila yang mengangkat kisah sepasangan suami istri menghabiskan masa dengan berlibur namun, sang istri hilang sehari setelah mereka tiba di destinasi.
1. Dua Ending
Misteri Dilaila mencetak rekor tersendiri dalam ranah perfilman di Malaysia dan barangkali di Indonesia juga apabila ia mempunyai dua ending yang belum pernah dihasilkan oleh sutradara lain.
Iya, dua ending dipersembahkan oleh sang sutradara, Syafik Yusof yang akan membuat penonton barangkali berjaya memecahkan misteri di film ini atau gagal dan menontonnya berulang kali. Seperti apa dua penyudahnya?
Harus ditonton dan dialami sendiri karena yang pasti kedua dua ending di Misteri Dilaila berbeda banget!
2. Dua Dilaila
Misteri Dilaila adalah kisah Jefri dan Dilaila berlibur di sebuah vila di Fraser Hill. Di saat malam datang, Jefri diganggu oleh sosok wanita yang mengerikan. Paginya, Dilaila menghilang dari vila tersebut. Jefri mencari kemana-mana, namun Dilaila tak ditemukan juga.
Seorang Ustadz setempat bernama Pak Aziz kemudian datang mengantar Dilaila pulang kepada Jefri. Namun Jefri tidak mengenal wanita yang mengaku Dilaila itu.
Nah, maka di sinilah Dilaila memainkan perannya. Muncul dua Dilaila, namun siapa sebenarnya wanita yang mengaku Dilaila itu? Jika dia bukan Dilaila, kemana sebenarnya Dilaila yang asli?
3. Fraser Hill
Misteri Dilaila menjalani syuting di salah sebuah destinasi liburan populer di Malaysia yaitu Fraser Hill. Ia terletak di negeri Pahang, memperoleh nama dari seorang pengembara Scotland, Louis James Fraser.
Ada fakta menarik tentang Fraser Hill. Ada dakwaan yang mengata Fraser telah hilang secara misterius dan tidak pernah ditemui sehingga kini.
Nah, entah sebuah kebetulan atau tidak, Misteri Dilaila juga mengisi plotnya dengan kisah misteri kehilangan Dilaila.
4. Horor VS Komedi
Misteri Dilaila memang sebuah film horor yang serius. Misterinya bakal membuat kalian stress jika tidak menonton endingnya yang kedua.
Namun, sang sutradara melegakan ketegangan Misteri Dilaila menerusi peran yang dipegang oleh aktor berprofil tinggi, Namron. Namron berperan sebagai Ustadz Aziz. Dan Ustadz Aziz memainkan tanggungjawabnya dengan sukses.
Beliau sukses membikin penonton insaf dan juga sukses menggelitik hati penonton dengan komedi spontannya.
5. Zul Ariffin, Elizabeth Tan Pertama Kali
Kedua dua peran utamanya, Zul Ariffin dan Elizabeth Tan punya pengalaman perdana dengan peran masing masing di Misteri Dilaila.
Zul atau Jeffri pertama kali berperan dalam sebuah film horor yang serius. Sebelumnya, aktor ini pernah ikut akting di dalam film komedi horor box office juga dirilis oleh Astro Shaw yaitu Hantu Kak Limah sebagai seorang dukun.
Elizabeth Tan alias Lizzy pula pertama kali berperan sebagai hantu di Misteri Dilaila dan bermain dalam film horor.
Jika kalian pecinta film horor, maka jangan dilewatkan nonton Misteri Dilaila yang sudahpun membikin banyak penonton bingung dengan penyudahnya.
Oleh: Maliah Surip
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Filem

Paling Seram Dan Mendebarkan, Ini Filem-Filem Berkisarkan Dukun Yang Pernah Menghantui Penonton

gempak
18/09/2024
18:55 MYT
Tidak dinafikan filem genre seram seperti syirik menarik untuk ditonton kerana sering memaparkan babak-bakak di luar kotak.
Hiburan

“Dia Rasa Dia Boleh Buat, Tapi Bila Masuk Set…”- Zul Ariffin Sependapat Dengan Ruzaidi, Pelakon Baharu Perlu Ada Asas Pertarungan

gempak
31/08/2024
21:55 MYT
Menurut Zul atau nama sebenarnya Zulklifi Ariffin,38, tidak dinafikan ramai ke gimnasium untuk mendapatkan bentuk badan yang menarik namun apabila beraksi di hadapan kamera, fizikal itu tidak digunakan sebaiknya.
Hiburan

MIFFest 2024: Pertama Kali Jadi Juri, Zul Ariffin Teruja Belajar Dunia Perfileman - "Saya Pun Tak Sangka..."

gempak
22/07/2024
05:25 MYT
Pelakon kacak Zul Ariffin terharu dan teruja diberikan peluang untuk menjadi salah seorang daripada panel juri untuk Malaysia International Film Festival 2024 (MIFFest 2024) yang membuka tirainya pada Ahad.
Hiburan

MIFFest 2024: Zul Ariffin Antara Juri, Hirokazu Kore-eda & Christine Hakim Pula Bakal Terima Anugerah Pada Malam Kemuncak

gempak
25/06/2024
06:02 MYT
Festival Filem Antarabangsa Malaysia (MIFFest) telah mengumumkan barisan programnya untuk edisi ke-7 yang dinanti-nantikan, yang akan mengubah Kuala Lumpur menjadi syurga sinematik dari 21-28 Julai 2024. Dengan rangkaian filem yang luar biasa, MIFFest terus meraikan semangat pawagam Malaysia dan antarabangsa.
Filem

Atas Permintaan Tinggi, Filem Sheriff Kini Boleh Ditonton Menerusi Astro First di Astro & sooka!

gempak
21/06/2024
04:55 MYT
Rentetan daripada kejayaan besar filem blockbuster nombor 1 tahun ini, ‘Sheriff’, Astro membawakan filem ini kepada semua penonton Malaysia menerusi Astro First di Astro dan peranti pilihan anda, sooka.