Nusantara

Suasana Hiba dan Sayu Iringi Pemakaman Glenn Fredly

Gempak ID
09/04/2020
11:20 MYT
Jenazah mendiang Glenn Fredly resmi dimakamkan di TPU Tanah Kusir, Kamis (9/4/2020). Terdengar lantunan lagu rohani terus berkumandang sekaligus menambah suasana sedih dan haru sepanjang prosesi pemakaman.
Apa lagi saat melihat istri mendiang Glenn Fredly, Mutia Ayu, hanya tertunduk melihat suaminya dimakamkan. Sesekali, Mutia mengeluarkan air mata di samping pusara Glenn Fredly.
Ia lalu menaburkan bunga dan minyak wangi ke atas makam Glenn Fredly.
Dilansir dari Kompas.com, sebelumnya jenazah Glenn Fredly tiba di Tempat Pemakaman Umum (TPU) Tanah Kusir, Jakarta Selatan, sekitar pukul 14.01 WIB. Saat peti jenazah dikeluarkan dari ambulans, para pelayat yang hadir sontak menyanyikan sebuah lagu asal Maluku yang berjudul Gandong.
Baru saja lagu tersebut dikumandangkan bersama, terdengar isak tangis mengiringi jenazah Glenn Fredly ke peristirahatan terakhir.
Sementara itu, terdapat deretan karangan bunga di lokasi pemakaman sebagai bentuk penghormatan dan tanda duka atas meninggalnya Glenn Fredly.
Ada karangan bunga dari Menteri Keuangan Sri Mulyani, Menteri Parawisata dan Ekonomi Kreatif Wishnutama, dari Menteri Lingkungan Hidup dan Kehutanan Siti Nurbaya dan Wakil Menteri Parawisata dan Ekonomi Kreatif Angela Tanoesoedibjo.
Sejumlah karangan bunga dari beberapa musisi Tanah Air, di antaranya Bebi Romeo, Rossa, Gading Marten, Tulus, Yura Yunita, dan lainnya juga dilihat berderetan di area pemakaman sang musisi yang cukup dikasihi itu.
Meninggalnya pelantun lagu Januari ini tepat 40 hari anaknya, Gewa Atlana Syamayim Latuihamalo, lahir dari rahim sang istri, Mutia Ayu. Sedangkan empat hari sebelum meninggal dunia, Mutia Ayu berulang tahun dan Glenn Fredly mengucapkan pesan romantis untuk sang istri.
Kredit Foto: Kompas.com
Sumber: Kompas.com
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Renjatan Elektrik, Penyanyi Rock Maut Atas Pentas Serta Merta Selepas Peluk Peminat Basah

gempak
20/07/2024
14:20 MYT
Pemuzik dan juga penyanyi rock Brazil, Ayres Sasaki, 35, dilaporkan meninggal dunia semasa melakukan persembahan di Hotel Solar yang terletak di daerah Salinopolis pada Sabtu.
Berita

Remaja Rebah Sebelum Tonton Perlawanan Bola Pernah Bergurau Akan Viral & Meninggal Dunia Pada Hari Jumaat

gempak
20/07/2024
12:25 MYT
Selain itu, Muhammad Danish Hakim juga pernah bergurau bahawa dia mungkin tidak akan hidup lagi sampai tahun depan dan seolah-olah dia tahu masanya akan tiba tidak lama lagi.
Berita

Remaja Rebah Meninggal Dunia Sebelum Tonton Perlawanan Kedah Lawan JDT

gempak
20/07/2024
04:55 MYT
Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Siti Nor Salawati Saad mengesahkan kejadian itu dan mengklasifikasikan kes itu sebagai mati mengejut.
Berita

“Apa Yang Berlaku Ini Adalah Atas Dirinya Sendiri, Berani Buat Berani Tanggung” - Bapa Suspek Kes Bunuh Farah Kartini

gempak
17/07/2024
14:34 MYT
"Saya tidak pernah didik dia yang bukan-bukan, apa yang berlaku ini adalah atas dirinya sendiri, berani buat berani tanggung," kata bapa kepada suspek kes pembunuhan Nur Farah Kartini Abdullah, 25.
Viral

Sahabat Baik Nafi Nur Farah Kartini Ikut Teman Lelaki Ke Thailand - “Kalau Tak Ada Benda Baik Nak Cakap Better Jangan, Boleh Guris Hati Keluarga”

gempak
16/07/2024
03:40 MYT
Sahabat baik arwah Nur Farah Kartini yang dikenali sebagai Haziq menafikan dakwaan netizen yang mengatakan Allahyarham mengikut teman lelaki ke Thailand.