Kisah ini dikongsikan oleh Dr Muhammad Izzat, seorang Doktor Kesihatan Wanita & Kehamilan di Twitter miliknya menggunakan akaun Twitter @muhammadeizat tentang seorang wanita yang keguguran 8 kali namun tidak pernah putus asa.

Keguguran bukan suatu perkara mudah bagi seorang wanita. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

Saya ada seorang pesakit dulu, 8 kali keguguran berturut-turut, entah macam mana boleh berjumpa saya.

Telah jumpa beberapa doktor sebelum ni, dari gaya pesakit cakap ( menurut apa yang diberitahu ) seolah-olah dia mengalami cervical incompetence - pangkal rahim pendek dan lemah, maka tak boleh nak tampung pregnancy.



Kehamilan yang ke 8, beliau mengalami leaking ( pecah air ketuban ) bila kehamilan mencecah 26 minggu. Baby tersebut lahir sangat tak cukup bulan dengan saiz yg amat kecil dan akhirnya meninggal dunia disebabkan jangkitan kuman yang teruk.

Ibu sangat trauma dengan keadaan tu. Saya yang dengar pun memang rasa kesusahan ibu masa tu. Ibu seolah-olah hampir hilang harapan untuk mengandung lagi.

Walaubagaimanapun, ibu ni kuat. Dia tak mudah berputus asa. Dia mahukan satu lagi percubaan, jika lepas ni dia masih lagi gugur, maka itulah pertaruhan beliau yang terakhir. Kuat dan gagah betul ibu ni.

Beberapa penyiasatan darah telah diambil, termasukla thrombophila screening - semuanya normal.

Sampel swab dari vagina pun turut saya hantar untuk tengok ada jangkitan kuman atau tak. Semuanya okay.

Ibu masa saya jumpa berbadan besar, maka 1st step adalah untuk kurangkan berat badan. Memang itu pun langkah awal.

Ibu makan secara sihat, dan lead a healthy lifestyle - sentiasa aktif. Ibu telah mencapai BMI yg saya mahukan sebelum mengandung.

Kali kedua beliau datang klinik, kali ni beliau mengandung. Saya telah rujuk beliau untuk buat cervical stitch - bubuh jahitan pada pangkal rahim. Cervical stitch / cerclage telah dibuat pada 14 minggu. Pregnancy berjaya dipanjangkan sehingga cukup bulan 37 minggu.

Sepanjang kehamilan, ibu takda kencing manis dan darah tinggi.

Beliau akhirnya berjaya melahirkan seorang cahaya mata lelaki yang comel, berat 2.8kg.

Semalam, dia datang jumpa saya lagi, mengandung lagi kali ini.

Yang penting, jangan berputus asa. Allah ada.

Kredit Gambar: Leah Kelly & Twitter @muhammadeizat

Nota: Gambar utama adalah sekadar hiasan semata-mata.

Kisah ini dikongsikan oleh pengguna Twitter Dr Muhammad Izzat menggunakan akaun Twitter @muhammadeizat dan mendapat hampir 4,000 Retweet dan lebih 6,500 Likes. Beberapa ejaan, perkataan atau ayat mungkin dibuah suai untuk memudahkan pembaca.

Pandangan dan pendapat penulis adalah hasil karya asli penulis dan tidak mencerminkan pandangan dan pendapat dari Gempak. Gempak tidak bertanggungjawab atas sebarang kesilapan atau kesalahan kandungan artikel ini.

Kepada anda yang berminat untuk menyumbang, hantarkan karya anda ke GempakSpot