Umat Islam di seluruh dunia sedang menjalani ibadah suci Ramadhan. Tentunya salah satu makanan yang dicari di bulan puasa ini adalah buah kesukaan Nabi Muhammad SAW, kurma.

Di Mesir, salah satu pedagang di Kota Kairo sedang menyita perhatian lantaran menjual kurma yang diberi nama Kurma Corona. Nama itu diambil gara gara pandemi Corona atau Covid 19 yang sedang 'amuk' di dunia.

Dilansir dari Arab News, adalah Ahmed Amin yang menjadi pedagang Kurma Corona. Dia menjual Kurma Corona satu kilogram dengan harga 25 pound Mesir atau Rp24 ribuan.

"Kita biasa menamakan kurma dagangan dengan nama yang lagi viral," ucap Ahmed Amin.

Pun begitu, pedagang kurma menggunakan slogan 'Kami Tak Kena Corona' dan memakai masker juga sarung tangan saat berjualan.

Sebelumnya pedagang di Mesir memang sempat menggunakan nama yang lagi viral untuk melariskan dagangan mereka. Itu semacam tren buat mereka.

Pedagang pernah menggunakan nama pemain sepak bola Mesir, Mohamed Aboutrika, yakni Kurma Aboutrika yang menjadi kurma paling laris dijual pada satu masa.

Mereka juga pernah menamakan kurma dengan nama aktor Mesir, Ahmed Ramadan dan bintang sepak bola Mohamead Salah beberapa tahun silam.

Kredit Foto: GoMuslim

Oleh: Maliah Surip