Pengarah dan pelakon, Syamsul Yusof tampil memberi penjelasan berhubung punca nama pelakon Aaron Aziz digugurkan daripada filem Original Gangster dibawah arahannya.

Menurut Syamsul, 39, dia enggan mengulas lanjut tentang perkara tersebut, namun selepas Aaron membuat kenyataan kepada umum, dia terpaksa menceritakan hal sebenar.

Kata pengarah filem Munafik itu, dia merupakan individu yang terakhir ingin menggugurkan nama Aaron dan masih ingin memberi peluang kepada aktor berusia 47 tahun itu.

"Sayalah orang terakhir yang mahu menggugurkan nama Aaron kerana penerbit-penerbit saya cakap Aaron tak boleh. Dia dah tua, dia dah gemuk.

"Tapi saya cakap jangan, kita bagi dia masa. Dia boleh kuruskan badan. Selain itu juga, dia kan ada masalah slip disc.

"Penerbit bukan saya seorang. Saya berbincang dengan mereka, kita tangguh penggambaran untuk beri Aaron masa. Tapi Aaron tak dapat tunaikan juga," katanya kepada Gempak.

Syamsul berkongsi perkara itu ketika ditemui pada sidang media khas yang diadakan di Wangsa 118, Wangsa Maju, Kuala Lumpur pada Rabu.

Dalam masa sama, Syamsul mendedahkan masalah kesihatan yang dihadapi oleh pelakon filem Ombak Rindu itu turut menjadi faktor utama namanya terpaksa digugurkan.

Malah, Syamsul turut menerima pendapat daripada beberapa pelakon lain yang menyifatkan Aaron tidak mampu beraksi lasak lagi seperti yang sebelum ini.

"Nombor satu kenapa Aaron digugurkan adalah kerana saya takut kalau buat aksi lawan menganggu masalah kesihatannya. Nanti saya juga dipersalahkan.

"Nombor dua, Sharnaaz dan Beto Kusyairy, penerbit saya, team koreografer semua cakap mereka tidak yakin Aaron boleh berlakon dengan kondisi kesihatannya itu.

"Sebelum penggambaran kita ada proses latihan. Semua datang dekat saya cakap Aaron ada masalah waktu latihan," ujarnya.

Mengulas lanjut tentang perkara itu, Syamsul memberitahu dia ada menghubungi Aaron, namun menerima reaksi negatif daripada aktor berkenaan.

Pada 13 Mac lalu, Aaron mengesahkan namanya digugurkan daripada barisan pelakon filem Original Gangster arahan Syamsul.