Lebaran 2019 masih dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia. Selain sungkeman juga saling bermaafan, ada satu tradisi yang kadang diamalkan oleh keluarga maupun tamu.

Menerima kedatangan tamu adalah sebuah rezeki bersilaturahmi. Datang menziarah juga adalah sebuah perbuatan mulia yang memperkukuh silaturahmi.

Ada tamu yang datang membawa sama hadiah buat tuan rumah dan sebaliknya ada tuan rumah yang memberikan hadiah atau hibah kepada tamu yang telah bertandang.

Sikap suka memberi (sama ada atas nama sedekah, hadiah, hibah atau sebarang bantuan dan pertolongan) dapat mengeratkan ikatan ukhuwah islamiyah dan melahirkan kasih sayang. Apa lagi ia dilakukan di hari Lebaran.

Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: "Janganlah engkau menghina seorang jiran yang menghadiahkan kepada jirannya walaupun hanya dengan kuku kambing." (Hadis riwayat Muslim)

Di sebuah riwayat Tabrani, ada menyebutkan: "Berhadiah-hadiahlah antara kamu kerana dengan itu dapat menambahkan kasih sayang antara kamu."

Dan yang terakhirnya, Salman bin 'Amir r.a. berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sedekah kepada golongan miskin, ganjarannya hanyalah sekadar pahala sedekah; sedangkan sedekah kepada mereka yang mempunyai hubungan silaturrahim terdapat dua ganjaran, iaitu pahala sedekah dan pahala menjalin hubungan silaturrahim." (Hadis riwayat al-Tirmizi).

Namun, sebelum kita saling memberi dan menerima, perhatikan adab dan tiga pemberian atau hadiah yang tidak boleh ditolak.

Salah satunya adalah jangan menolak pemberian bantal karena ia adalah sunnah Nabi. Apakah dua lagi pemberian ini? Ikuti episode Jangan Menolak Tiga Hadiah ini dari Islam Itu Indah.

Semoga ia bermanfaat buat semua pembaca Gempak.id.



Kredit Foto: Mahumahu.com