Ada orang memang suka mengumpul koleksi minyak daripada pelbagai jenama dan aroma. Ia sama seperti ketagihan menyimpak koleksi beg tangan, kasut dan sebagainya. Selepas minyaknya habis dipakai, botolnya itu akan disimpan sebagai kenangan dan koleksi istimewa.


Mahal atau murah harga sesebuah minyak wangi itu bergantung pada kualiti bahan yang digunakan, rekaan botol dan jenama yang diwakili. Ini adalah senarai 10 minyak wangi termahal di dunia yang direkodkan pada tahun 2021, dipetik dari laman sesawang luxuryproperty.com.






JAR Bolt of Lightning – RM3,200 (30ml)
JAR ialah anak sulung Joseph Arthur Rosenthal, seorang tukang emas Amerika yang berpusat di Paris yang karyanya telah dibandingkan dengan karya Faberge. Jenama ini juga terkenal dengan rangkaian wangian yang unik dan mewah. Jenis yang paling terkenal (dan mahal) ialah Bolt of Lightning. Minyak wangi ini mempunyai nota bunga yang kuat dengan ramuan yang merangkumi bunga Oriental dan tuberose. Inilah yang mungkin membuatkannya mahal selari dengan sejarah jenamanya dan ukiran botol yang indah.







Joy by Jean Patou – RM3,500 (30ml)
Patou, yang dicipta oleh pereka fesyen Perancis terkenal Jean Patou, kini berada di bawah payung Procter and Gamble tetapi masih kekal popular kerana menghasilkan aroma dengan kualiti yang luar biasa. Dengan senarai ramuan yang merangkumi pelbagai jenis bunga mawar dan 10,000 bunga melati, Joy adalah salah satu karya awal Patou bermula pada tahun 1929. Walaupun sudah berusia puluhan tahun, ia tetap mengekalkan kualiti sebagai antara minyak wangi terbaik di dunia.







Caron Poivre – RM4,200 (30ml)
Rumah Minyak Wangi Caron ialah salah satu rumah minyak wangi Perancis yang tertua. Ia didirikan pada tahun 1904 dan 50 tahun tahun kemudian, ia telah menghasilkan haruman signaturnya - Caron Poivre. Walaupun botol Caron direka secara tipikal oleh rakan perniagaan pengasas Ernest Daltroff, Poivre berjaya menampilkan botol yang menakjubkan yang dibuat oleh Baccarat. Ia mempunyai aroma yang mengujakan dengan nota pedas yang dominan. Haruman ini hanya terdapat di kedai-kedai terpilih di seluruh dunia.



Hermes 24 Faubourg – RM6,200 (30ml)
Jenama Hermes sering dibayangkan dengan beg kulit yang bergaya, jam tangan mewah dan perhiasan. Namun, jangan tak tahu, Hermes juga mempunyai beberapa wangian terkenal di bawah namanya. Wangian seperti Hermes 24 Faubourg, dinamakan sempena alamat kedai terkemuka mereka di Paris. Hanya seribu botol minyak wangi ultra-langka ini dikeluarkan, ia dibuat daripada kristal St. Louis yang indah dan mengandungi wangian bau seperti bunga oren dan vanila.






Clive Christian No.1 – RM9,000 (30ml)
Salah seorang pereka terkemuka di dunia, Clive Christian terkenal dengan dapurnya yang cantik dan bergaya. Rasa gaya yang sama ini telah diterjemahkan dengan baik ke dunia minyak wangi dengan pelancaran Clive Christian No.1 pada tahun 2001. Ia tersedia dalam dua aroma, satu untuk lelaki dan satu buat wanita. Ia datang dalam botol kristal buatan tangan yang indah dengan leher perak sterling bersalut emas 24 karat.





Chanel Grand Extrait – RM17,500 (30ml)
Dicipta pada tahun 1921 menerusi kerjasama antara Coco Chanel dan perfumer Ernest Beaux, Chanel Grand Extrait memegang silsilah yang sangat tinggi dalam dunia minyak wangi mewah. Botol itu sendiri adalah satu karya reka bentuk, dengan penampilan yang kelihatannya agak sederhana pada pandangan pertama tetapi membawa ke beberapa lapisan kerumitan seni.






Baccarat Les Larmes Sacree de Thebes – RM28,000 (30ml)
Pembuat kristal yang terkenal selama hampir tiga abad, Baccarat melayari dunia wangian pada tahun 90-an. Hasilnya adalah penciptaan salah satu minyak wangi termahal di dunia, dengan hanya tiga botol yang pernah dikeluarkan; Les Larmes Sacree de Thebes. Tidak menghairankan apabila botol itu menjadi salah satu faktor utama sebagai lambang kemewahan wangian ini - berbentuk piramid dan diperbuat daripada kristal buatan tangan dengan topi kecubung.








Clive Christian No 1 Imperial Majesty – RM53,000 (30ml)

Clive Christian membuat penampilan kedua dalam senarai ini sebagai pembuat wangian ke tiga termahal di dunia. Minyak wangi itu dibuat oleh pembuat wangian terkenal Britain, Roja Dove dan menampilkan campuran bunga aromatik yang merangkumi minyak mawar, melati dan vanila Tahitian. Botol itu mempunyai reka bentuk yang sesuai dengan namanya, dengan leher yang terbuat dari emas 18 karat dan diatur dengan berlian 5 karat.






DKNY Golden Delicious – RM4,000,000
Minyak wangi termahal di dunia sehingga dikeluarkan pada awal tahun ini menerusi edisi khas rangkaian Golden Delicious. Ia-satu-satunya jenis istimewa yang pernah dihasilkan. Haruman ini sebenarnya dirancang untuk tujuan amal, dengan semua hasil penjualannya disumbangkan kepada ‘Action Against Hunger’. Hasil kerja lebih dari 1,500 jam oleh pakar perhiasan, botol itu mempunyai 2,909 batu berharga, termasuk 2,700 berlian putih, 183 safir kuning, safir Cabochon dari Sri Lanka, turmalin turquoise Paraiba dari Brazil, ditambah empat berlian potongan mawar dan 15 berlian merah jambu dari Australia.






Shumukh – RM5,400,000
Dilancarkan pada bulan Mac di Armani Ballroom Burj Khalifa, Shumukh adalah gabungan ramuan yang menakjubkan termasuk gaharu India, cendana, kasturi, mawar Turki dan beberapa bahan lain yang belum diungkapkan secara terbuka. Ia direka oleh perfumer utama Dubai, Asghar Adam Ali. Kotak kelalang itu adalah karya seni, menampilkan casing kulit yang tingginya hampir dua meter dan terbuka untuk menampakkan sebotol yang telah dihiasi dengan simbol warisan UAE. Pangkalan ini mempunyai tiga emas Arab bersama dengan tiga kerang perak yang masing-masing memiliki mutiara asli. Terdapat juga tiga bunga mawar cantik salutan emas merah jambu dan habuk berlian dan dunia mini dengan benua emas. Tiga tiang marmar naik dari pangkal ke kubah emas di atas yang dipasang elang emas bertatahkan berlian. Hanya ada satu botol yang dijual, menjadikannya sangat eksklusif dan menambah nilainya seiring dengan berjalannya waktu.