Makin kita meningkat usia, makin terasa letihnya melalui pancaroba hidup. Bukan mengalah atau bersikap negatif, cuma ada kala kita perlu mengurangkan pecutan duniawi dan kembali muhasabah diri, melihat ke akar umbi. Mencari kembali diri yang hilang dalam pergelutan mengejar kepuasan diri.


Ada yang kata akan tiba masa untuk kita ‘settle down’, maksudnya ketika sampai tempoh ‘berpencen’. Namun, terfikir juga saya kalau mahu menunggu waktu berpencen, waktu itu umur kita sudah mencecah pertengah 50 tahun. Dan, kalau dikira logik pada ajak kehidupan ini, berapa lama agaknya sisa waktu dipinjam Tuhan selepas itu?


Katakanlah kita dijemput ajal pada usia 70 tahun, kita hanya mampu menikmati hidup santai itu tidak lebih 20 tahun. Apakah rasanya cukup untuk kita membayar kepenatan bekerja sewaktu muda dulu dan paling penting adakah cukup masa untuk kita ‘pulun’ membuat amal ibadat yang mungkin kita keciciran ketika usia muda dulu?


Justeru, saya selalu terfikir alangkah bagusnya kalau saya dan suami dapat menyelesaikan semua urusan duniawi ini awal daripada usia ‘pencen’ yang selalu disebut-sebutkan orang itu? Ada yang tanya selesai urusan duniawi itu bagaimana? Adakah berhenti kerja dan menghabiskan duit simpana sahaja?


Ironinya, mungkin begitu. Tetapi ada banyak lagi komitmen besar lain yang perlu diperhalusi untuk kita mampu hidup tenang dan santai pada usia lebih awal daripada umur pencen. Lebih penting untuk kita punya lebih masa menumpukan bekalan di sana nanti.








Apa Yang Ingin Dilakukan Selepas ‘Settle Down’?






*Kredit Foto: Google

Lakukan Persiapan Awal, Mulakan Sekarang