Kisah tragis Allyarham Zulfarhan yang menjadi mangsa buli kawan-kawan seasramanya sehingga membawa maut menggetarkan hati semua orang terutama mereka yang bergelar ibu bapa. Walaupun semua pesalah sudah dijatuhi hukuman oleh mahkamah, namun perkara ini tidak boleh dilupakan terus.

Kita yakin ia bukan kes terakhir kerana pasti akan ada lagi kes seumpama ini yang akan atau sedang berlaku kepada anak-anak kita. Sampai bila isu buli ini harus berada dalam masyarakat kita, tidak kisahlah sama ada pembulian ringan atau berat.


Anak-anak yang dihantar untuk menuntut ilmu tidak seharusnya didedahkan dengan situasi tidak sihat seperti ini atas apa jua alasannya. Membina jati diri dan kekuatan dalam diri anak-anak bukanlah dengan cara membuli atau raging sehingga menakutkan mereka dan mengancam keselamatan dan mental anak-anak.


Selain pihak pengurusan institusi atau guru atau pegawai bertugas di situ, ibu bapa juga haruslah memainkan peranan penting dalam mendidik anak-anak tentang buruknya sikap membuli ini. Saya yakin untuk menjadi pembuli, ia bukan datangs ecara tiba-tiba, ia adalah sikap yang sudah tertanam lama dalam diri seseorang itu.


Makanya, sangat penting didikan yang baik dipupuk sejak anak masih kecil. Prihatin dengan perkembangan anak-anak untuk meihat karakter anak-anak yang ada ciri-ciri atau kecenderungan untuk menjadi pembuli. Cegah sebelum melarat.



Ciri-Ciri Awal Sikap Pembuli Pada Anak Yang Perlu Diberi Perhatian