Melihat cara muda-mudi yang sedang asyik dilamun cinta bagaikan tiada sifat malu rasanya. Seakan tak peduli halal dan haram, mata yang memandang dan bermacam perihal lagi. Kalau dulu, pasti ada yang masih berpegang kepada prinsip ‘tak manis dilihat orang’. Namun kini, entah di mana silapnya. Apabila ditegur, kita pula dicaci maki, dikatanya tak perlu 'busy body'. Sedangkan menegur itu perlu jika kemungkaran yang ada dihadapan mata. Dan teguran itu pula harus beralas tanpa mengaibkan sesiapa.

Suka penulis nak ingatkan ada beberapa perkara yang harus dijadikan panduan dan peringatan dalam soal berpacaran ini. Seperti yang dikongsikan pengguna media sosial, @Nr Balqis mengenai perihal ini, ada kewajarannya:
  1. Jangan Terlalu Sayang
Janganlah sekali-kali terlalu menyayangi si dia yang belum tentu hak milik mutlak kita hingga menyerahkan segalanya yang ada. Baik lelaki mahupun wanita. Sayang itu biarlah berpada-pada. Apatah lagi mahu dibuktikan cinta yang kononnya sehidup semati, lalu sanggup menggadai maruah diri. Allahu, moga dijauhkan ya.
  1. Jangan Terlalu Berharap
Kerana sebaik-baik tempat untuk kita meletakkan harapan dan bergantung adalah Dia, Yang Esa; maka perihal ini harus dijadikan panduan. Kalau berharap pada makhluk lebih daripada Allah SWT, percayalah pasti ia akan berakhir dengan kekecewaan.

Kredit Foto: Google
  1. Jangan Terlalu Menunjuk
Ini yang seringkali kita lihat kan? Ke hulu hilir bagai belangkas, serasanya dunia ini hanya milik mereka berdua. Lantaran itu, dipamerkan di media sosial segala aktiviti, ke mana lokasi yang dituju untuk dating hujung minggu, apa hadiah diberi sempena meraikan ulang tahun si dia dan macam-macam lagi. Semuanya dipamer tanpa segan silu, Allahu… Kita yang tengok pula rasa malu. Macam mana tu?
  1. Jangan Terlalu Bangga
Ya, tak salah kalau nak hargai pasangan tetapi bersederhanalah. Tak perlu terlalu bangga punya girlfriend cun, boyfriend handsome hingga melanggar hukum, batas pergaulan dan aurat sesama Islam. Berpegangan tangan sana sini, berdua-duaan… Alahai… memanglah emak ayah tak Nampak. Tapi yang Di Atas Sana tu, yang di kiri dan kanan kita tu? Huhuhu…


Kredit Foto: Google
  1. Jangan Permainkan Hatinya
Kalau tiada niat untuk menikahi, menjadikan si dia yang halal untuk diri kamu; maka sebaiknya lupakan sahaja. Nak berkawan tak salah tetapi jika benar-benar ikhlas mahukan si dia, berusahalah untuk menghalalkan hubungan itu dengan ikatan yang sah disisi agama.