Sebuah cerita superhero Indonesia bakal menemui penonton di Malaysia pada 26 Disember ini. Filem adiwira ini diarahkan oleh pengarah terkemuka Joko Anwar, yang sebelum ini terkenal dengan filem blokbuster, Pengabdi Setan dan Janji Joni.

Gundala ialah adaptasi daripada karakter komik pertama dari Indonesia, karya Harya “Hasmi” Suraminata yang diterbitkan oleh Jagat Sinema pada tahun 1969. Komik ini mendapat sambutan hebat daripada para pencinta komik di Indonesia dan telah diterbitkan sebanyak 23 edisi sehingga tahun terakhirnya pada 1982.


Filem edaran Legacy Pictures dari Indonesia ini merupakan terbitan bersama Screenplay Films dan BumiLangit Studios.


Kredit foto: ECHOLALIAPICTURES



Filem ini dibintangi pelakon hebat seperti Abimana Aryasatya, Tara Basro, Ario Bayu, Cecep Arif Rahman, Rio Dewanto dan Muzakki Ramdhan. Tidak ketinggalan, pelakon berbakat besar dari Malaysia, Bront Palarae yang turut membintangi filem ini dan memegang watak antagonis utama.

Menarik tentang penghasilan kostum filem ini, mereka bekerja sama dengan pereka kostum dari Amerika Syarikat iaitu Quantum Creations FX yang telah menghasilkan kostum bagi filem-filem terkenal seperti Dare Devil, Supergirl, The Hunger Games, Star Trek dan Iron Man. Bagi, efek visual filem ini, ia dihasilkan oleh Anibrain VFX, India yang terlibat dalam pembikinan filem Doctor Strange, Guardians of Galaxy Vol 2, Fantastic Beast dan banyak lagi.



Kredit foto: ECHOLALIAPICTURES


Gundala digambarkan sebagai watak adiwira yang mampu mengalahkan musuh dengan kekuasaan istimewa yang diperoleh daripada sumber petir. Buku komik Gundala akan berada di pasaran bermula 26 Disember 2019 di kedai buku MPH yang terpilih.

Sinopsis:

Filem ini mengisahkan mengenai Sancaka yang hidup di jalanan sejak kecil setelah ditinggalkan oleh ibu-bapanya. Kesulitan hidup membuatkan Sancaka sering memikirkan bagaimana dia harus bertahan untuk meneruskan kehidupan.

Ketika keadaan semakin buruk, Sancaka perlu memilih untuk hanya melindungi dirinya sendiri atau bangkit menjadi pahlawan membantu mereka yang ditindas.









Kredit foto: ECHOLALIAPICTURES


Bront Palarae Bagi Sebab - Sebab Anda Perlu Tonton Filem GUNDALA:

“Ini adalah cerita superhero yang bercerita rasa kita Nusantara iaitu Melayu. Filem ini disulami aksi, ada kelakar, sedih dan segala macam elemen tapi masih sebuah filem yang memberi makna dan memberi sesuatu yang unik.


Jadi, anda boleh membawa keluarga untuk menonton Gundala. Di samping itu, filem Gundala boleh dijadikan sumber inspirasi bagi pembuat filem tempatan untuk menghasilkan filem komersial yang mempunyai pengisian pengajaran yang baik di samping menghiburkan penonton dengan penggunaan lawak jenaka.

Bukan hanya filem itu dinilai, malah pelakon hebat yang menjayakan watak dalam filem GUNDALA juga turut menjadi perhatian. Ini adalah sesuatu yang sangat saya banggakan kerana diberi peluang untuk membawa peranan sebagai PENGKOR dalam filem ini.


Bagi rakyat Indonesia, GUNDALA ialah hero ikonik dan PENGKOR villain ikonik. Semoga penonton Malaysia boleh menerima baik filem ini.”