Kita pasti pernah membincangkan dengan pasangan tentang masa depan bersama apabila sudah tua nanti. Ada yang kata mahu buat rumah di kampung, duduk diam-diam, tenang, aman dan lari daripada hiruk-pikuk kota. Buat sebanyak mungkin amal ibadah, menampung banyaknya lopong-lopong ketika zaman muda dulu.


Ya, pada usia sudah menjengah 50 tahun ke atas, apa lagi yang kita mahu kejar? Duit? Kerjaya? Pangkat? Anak-anak? Harta? Semua itu ‘dunia’ yang tak terkejar dek umur kalau mahu diturutkan sangat. Maka, kebanyakan orang yang bijak berfikir, pasti mahu mula memperlahankan rentak hidupnya pada usia semakin senja.


Kembali kepada sang pencipta dan muhasabah kekhilafan diri adalah keputusan terbaik untuk menghabiskan sisa-sisa hidup yang ada. Bukan kita menidakkan tuntutan dunia, namun sedarlah bahawa dunia ini akan kita tinggalkan menuju alam akhirat yang kekal selamanya. Sudahlah ketika mudanya banyak kelalaian yang terlah diperbuat, maka pada masa yang berbaki inilah peluang untuk ‘top up’ mana yang perlu.



Kredit Foto: Google



Indahnya Hidup Hari Tua Jika:

Kredit Foto: Google


Persiapan Pada Usia Muda



Kredit Foto: Google



Anak-Anak Juga Perlu Bantu Ibu Bapa Capai Impian Mereka


Ada kala, semua persiapan orang tua sudah hampir sempurna, namun menemui kegagalan dek sikap anak-anak yang tidak membantu. Duhai, anak-anak semua, tolong fahami dan berfikiran matang dalam hal-hal yang melibatkan ibu bapa. Jadilah anak yang baik yang dapat merealisasikan impian mak ayah yang selama ini banyak berkorban untukmu.


Apabila sudah capai tempoh matang dan mampu berdikari, cukuplah bergantung kepada orang tuamu. Beri ruang dan masa yang terhad itu untuk mereka menghabiskan sisa-sisa hidup mereka dengan cara yang mereka inginkan. Bantu apa yang kamu mampu seperti sumber kewangan atau setidak-tidaknya jangan bebani mereka.


Andai kamu berbuat kebaikan kepada mereka dan sentiasa menyenangkan hati orang tuamu, percayalah itu juga yang akan dibuat oleh anak-anakmu apabila kamu pula melalui usia emas nanti. Apa yang kami beri, itulah yang akan kamu dapat. Jadi, sebelum mahu menyusahkan ibu ayah, fikirkan kembali adakah kamu mahu anak-anak juga menyusahkan kamu seperti itu kelak?




Kredit Foto: Google