Beberapa hari kebelakangan ini nampaknya Raja Permaisuri Agong kita, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah sudah mula ‘bersilat’ di dapur. Seperti tahun sebelumnya, Tuanku Permaisuri memang rajin membakar biskut rayanya sendiri, yang diagihkan juga kepada golongan tertentu.


Dibantu staf dan pembantunya, dapur Tuanku kelihatan sungguh meriah ditemani lagu Raya pula tu. Kelihatan ada yang tolong menguli, mengentel, meletak ceri, membakar dan menyimpan dalam botol. Bagaikan suasana gotong-royong untuk kenduri besar apabila masing-masing dipantau selia oleh Tuanku Permaisuri.



Kredit Foto: IG Tuanku Azizah


Antara biskut signatur Tuanku ialah Biskut Milo, Kelapa, Oat dan Cornflakes. Pastinya ada beberapa jenis lagi sedang dalam ‘waiting list’ untuk disiapkan sebelum menjelang Lebaran nanti.


Meninjau ke ruangan komen, rata-rata rakyat melahirkan rasa teruja dan seronok melihatn Tuanku Permaisuri dan pembantu-pembantunya yang bagaikan sebuah keluarga menyiapkan biskut raya tersebut.




Kredit Foto: IG Tuanku Azizah


Antara komen menarik yang ditinggalkan warganet ialah bagaimana bertuahnya pekerja-pekerja tersebut yang dapat membantu Tuanku di dapur. Pasti pulang dari kerja boleh bercerita dengan Mak hari ini tolong bos buat biskut Kelapa, semalam biskut Milo. Dan, pastinya tidak stres balik dari kerja!


Ada juga warganet yang bertanyakan kepada Tuanku siapa yang membeli barang keperluan di dapur? Jawab Tuanku bersahaja, semua barang di dapur dibelinya sendiri. Manakala kelengkapan seperti oven, peti sejuk dan furniture adalah milik istana.


Seronoknya dapat buat sendiri biskut raya. Barulah terasa suasana hendak beraya nanti. Pasti mewangi seisi dapur dengan hasil bakar biskut-biskut itu. Alahai, kecur liur!


Kredit Foto: IG Tuanku Azizah