Sungguh penulis tidak faham mereka yang mempunya masalah untuk duduk diam-diam di rumah. Bukan kerajaan suruh pergi berperang atau duduk di rumah tanpa makan dan minum atau duduk kena buat perkara yang dipaksa. Hanya perlu duduk di rumah dan jangan keluar tanpa urusan penting. Jaga kesihatan dan keselamatan diri. Itu sahaja. Kenapa perlu berdegil? Rumah kan tempat tinggal kita, bukan rumah orang lain pun. Apa yang susah sangat untuk dilaksanakan?


Namun, menurut seorang teman. Anaknya remaja berusia belasan tahun, amat degil dan memang suka menghabiskan masa di luar rumah pun sebelum ini. Mereka sekeluarga sejenis yang banyak menghabiskan masa dengan urusan masing-masing. Ayah dan ibu sibuk dengan kerja. Kedua-dua anak mereka masing-masing sudah besar. Yang sulung berusia awal 20 an dan sudah bekerja. Yang bongsu masih bersekolah menengah dan yang bongsu inilah paling susah dibentuk.


Dalam keadaan kritikal seperti ini, demi untuk mematuhi PKP, ayahnya terpaksa berkeras dengan merampas kunci motor anaknya. Dan, sejak itu anak mula memberontak tidak mahu bertegur sapa dengan mereka. Ibu cuba menggunakan diplomasi. Bertanyakan masalah anak itu, apa yang menyebabkan dia tidak mahu mendengar kata? Apa susahnya untuk duduk di rumah?


Dan jawapan anak itu membuatkan ibu tersentak! Kata anak dalam nada keras, “Selama ini, papa dan mama tak duduk rumah langsung, tak ada pun saya bising! Mama dan papa pergi kerja pagi, balik malam, dan hujung minggu pun tiada di rumah, tak pernah saya tanya! Saya bosan duduk rumah. Saya dah biasa habiskan masa dengan kawan-kawan di luar! Dulu, bila saya ajak mama papa habiskan masa di rumah, mama papa tak nak dengar cakap saya. Sekarang, kerajaan cakap boleh pula mama dengar!”



Kredit Foto:Google




Masanya Kenali Sikap Anak dan Muhasabah Diri

Jadi, salah siapa sekarang apabila sudah dalam keadaan begini mahu membentuk anak-anak mendengar kata? Ya, tanggungjawab ibu dan ayahlah untuk memastikan anak-anak terkawal dan kekal di rumah walau dalam apa jua situasi dan alasan. Bukan lagi, perihal kerajaan atau pihak berkuasa untuk memastikan golongan begini tidak keluar rumah walaupun alasannya terbalik kepada mak dan ayah.


Walau terpaksa bertindak ‘keras’ dan ‘kejam’, lakukan demi kebaikan bersama dan pada masa yang sama mulakan untuk muhasabah diri dalam waktu yang lapang ini. menjadi tugas ibu dan ayah untuk emncipta ‘syurga’ dalam rumah itu sendiri. Manalah tahu daripada sekadar menuruti PKP ini, akhirnya sikap suka duduk di rumah ini mampu diteruskan walaupun selepas tamat tempoh berkurung. Dan, yang paling penting hubungan seisi keluarga dapat dieratkan dan menjadikan negara lebih harmoni.




Kredit Foto:Google





Bagaimana Mencipta Syurga Dalam Rumah



Kredit Foto:Google





Kredit Foto:Google