,
gaya hidup

Jangan Kedekut Berkongsi RESEPI Masakan, Berjalan Pahala. Jangan Risau, Air Tangan Lain-Lain.

Afiza Kamarulzaman
15/01/2021
05:52 MYT
Banyak cara membanyakkan pahala dan memastikannya sentiasa berjalan walau sudah lama ia diberi iaitu dengan berkongsi resepi memasak. Ia sama seperti kita mengajar ilmu bermanfaat, bukankah sangat digalakkan dalam Islam? Selagi ilmu itu diamalkan, selama itulah pahala untuk kita terus mengalir.
Tidak mahukah kita membuat perlaburan tersebut untuk saham akhirat? Jika kita sedekah duit, pasti akan habis. Jika memberi makanan, juga akan habis tak tinggal bekas. Namun, jika kita berkongsi ilmu masakan, dan selagi ia diguna pakai oleh si penerima itu, pahala untuk kita terus kita miliki, Insya-Allah.
Tambah Pula Kalau Resepi Itu Dibuat Niaga
Nah, bertambah-tambahlah pahala yang diperolehi jika resepi yang dikongsi itu dijadikan modal untuk mereka berniaga. Hasil duit berniaga itu pula dibuat belanja di jalan Allah. Masya-Allah, bayangkan gandaan pahala yang Allah kurniakan buat kamu dengan begitu mudah, tidak perlu keluar duit pun.
Ada kawan penulis berkongsi cara buat donut lembut dan gebu kepada seorang ibu tunggal. Hasil daripada perkongsian itu, ibu tunggal itu berjaya meningkatkan taraf hidupnya, membesarkan dua orang anak, menyelesaikan hutang-piutang malah katanya boleh hulur dua tiga ratus ringgit sebulan ke kampung.
Sebulan sekali dia akan menghantar setalam donut itu ke rumah anak yatim atau tahfiz sebagai sedekah jariahnya. Dan, ramai memuji donut buatannya yang lain dari yang lain. Kawan penulis itu langsung tak minta sesen pun. Malah bersyukur kerana dapat membantu ibu tunggal itu. Sehingga kini, setiap kali bertemunya, ibu tunggal itu tak henti berterima kasih sambil mendoakannya pula. Alhamdulillah...
Usah Risau Perniagaan Terjejas
Kebanyakan orang yang tidak mahu berkongsi resepi ini adalah kalangan peniaga yang risau jika si polan turut berniaga yang sama dan kemudian memberi saingan kepadanya. Oh, jangan bersangka buruk terhadap rezeki Allah kepada umat-Nya. Sudah tertulis rezeki setiap daripada kita. Jadi, mengapa perlu kita risau?
Percaya pada keajaiban sedekah dan berbuat baik dengan orang, pasti Allah lipat gandakan rezeki buatmu. Tidak perlu berkira soal resepi jika ia dapat memberi manfaat kepada yang lain. Lagi pula, jangan risau. Air tangan setiap orang itu berbeza-beza walaupun menggunakan resepi yang sama.
Contohnya, walaupun si emak menurunkan resepi itu bulat-bulat kepada anaknya, apabila dimasak sendiri anak itu, rasanya tetap tak sama seperti air tangan emak. Resepi hanya satu format yang perlu diadun sendiri untuk hasil yang kena dengan tekak masing-masing. Selamat beramal dan memasak!
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Bikin Teh Susu Campur Isi Ikan Keli, Resepi Aneh Bikin Netizen Kembang Tekak!

gempak
14/07/2024
11:55 MYT
Tular di media sosial seorang individu berkongsi resepi menghasilkan minuman teh susu yang dicampurkan dengan isi ikan keli.
Laman Utama

Ira Kazar Ajar Masak Sambal Sotong Sedap Tambat Hati Suami! - "Nak Lagi Ngam Tambah Petai"

gempak
30/08/2023
01:55 MYT
Resepi sambal sotong cara Ira Kazar.
Laman Utama

Mudahnya! Tak Perlu Bakar Atau Kukus, Ini Resepi Puding Karamel Tanpa Telur!

gempak
18/08/2023
12:21 MYT
Ini Resepi Puding Karamel Tanpa Telur!
Laman Utama

Refreshing! Resepi Sprite Campur Teh Hisham Raus Mendunia, Ditonton 32 Juta Hingga Ke Eropah

gempak
14/08/2023
05:40 MYT
Jom belajar cara buat air sprite campur teh yang viral ni!
Laman Utama

Air Fryer Boleh Sebabkan Kanser? Ikuti Langkah Ini Untuk Elak Sebarang Risiko Berbahaya

gempak
04/08/2023
11:49 MYT
Jom ikut cara Dr Izzar.