Dipetik daripada laman sesawang BBC UK, kajian akademik menunjukkan bahawa dalam keadaan yang melampau seperti kelaparan, wabak dan ‘penghambaan’, wanita dapat bertahan lebih lama berbanding lelaki.


Dalam seluruh populasi moden, wanita melebihi lelaki dalam hampir semua keadaan, dengan jangka hayat bagi wanita Inggeris adalah 83.1 tahun, berbanding 79.5 tahun untuk lelaki (angka untuk Scotland adalah 81.2 tahun untuk wanita dan 77.1 tahun untuk lelaki).


Baru-baru ini, akademik dari Southern University of Denmark telah melihat data daripada tujuh kes bersejarah ketika populasi terdedah kepada kesulitan yang melampau, untuk mendapatkan pandangan baru mengenai jurang kematian jantina.


Kajian kes merangkumi keadaan kebuluran di Ireland sekitar tahun 1845-1849, wabak campak Iceland pada tahun 1846 dan 1882 dan pengalaman membebaskan budak Liberia yang kembali ke Afrika dari AS pada awal abad ke-19, di mana mereka menghadapi iklim penyakit yang sangat berbeza yang membunuh ramai orang.


Keadaan ini menyaksikan penurunan jangka hayat secara dramatik. Semasa wabak campak Iceland tahun 1882, misalnya, jangka hayat menurun dari 43.99 hingga 18.83 tahun dalam kalangan wanita dan dari 37.62 menjadi hanya 16.76 tahun untuk lelaki.


Para penyelidik mendapati bahawa, dalam semua populasi, wanita mempunyai kematian yang lebih rendah pada hampir semua usia, dan dengan satu pengecualian, rata-rata wanita hidup lebih lama daripada lelaki.


Kredit Foto: Google


Kajian itu menyatakan bahawa perbezaan jantina dalam kematian bayi menyumbang paling banyak terhadap jurang jantina dalam jangka hayat. Ia menunjukkan bahawa bayi perempuan yang baru lahir dapat bertahan dengan bahaya kematian yang ekstrem lebih baik daripada bayi lelaki yang baru lahir.


Berdasarkan penemuan ini, para akademik menyimpulkan, “Hipotesis bahawa kelebihan hidup wanita mempunyai asas biologi disokong oleh fakta bahawa dalam keadaan yang sangat menduga wanita bertahan lebih baik daripada lelaki bahkan pada usia bayi juga perbezaan ini sudah boleh terjadi.


Walau bagaimanapun, harus diingat penemuan tersebut juga menunjukkan bahawa kelebihan yang dimiliki wanita itu berbeza menurut seluruh lingkungan dan dimodulasi oleh faktor sosial. Jadi, ia bukanlah tepat untuk semua wanita.


Para akademik merujuk kepada penyelidikan yang diperoleh, bahawa perbezaan hormon dapat menjelaskan jurang kematian jantina. Sebagai contoh, estrogen yang terdapat dalam jumlah yang lebih besar pada wanita mempunyai kesan anti-radang. Berbeza dengan hormon testosteron yang terdapat dalam jumlah yang lebih besar pada lelaki, sebenarnya dapat menekan sistem imun.


Penulis utama kajian baru itu, Profesor Virginia Zarulli, memberitahu dalam jurnal PNAS, "Keadaan yang dialami oleh individu dalam populasi yang dianalisis sangat mengerikan. Walaupun krisis mengurangkan kelebihan kelangsungan hidup wanita dalam jangka hayat, wanita masih bertahan lebih baik berbanding lelaki. Kami mendapati bahawa walaupun kematian sangat tinggi, wanita hidup lebih lama."