Semua wanita pasti mendambakan kecantikan abadi, walau tak boleh dibawa sampai hujung usia. Namun, semua kita mahu kekal cantik dan diteka umur lebih muda daripada usia sebenar. Dalam erti kata muda, semua wanita ingin kelihatan awet muda!


Selebriti sering menjadi ‘rujukan’ dan inspirasi kebanyakan wanita yang mahu tampil cantik, sihat bertenaga walau sudah semakin dimamah usia. Kenapa selebriti? Kerana memang tugasan mereka antara lain menjaga kecantikan diri sebagai aset penting mereka di tengah khalayak.


Kenapa tidak semua wanita di luar sana menganggap diri juga seperti selebriti yang wajar menjaga kecantikan dan penampilan diri? Apa bezanya kita dan mereka? Mungkin ada yang kata mereka berduit. Hey, ramai saja wanita kaya yang bukan selebriti tidak mampu mengekalkan kecantikan mereka.


Kata kunci penjagaan kecantikan dan penampilan adalah disiplin. Lihat bagaimana nenek moyang kita dulu menjaga kesihatan mereka? Walau tidak dibantu teknologi kosmetik canggih hari ini, mereka masih mampu kekal sihat menawan walau sudah di usia senja.


Kerajinan dan disiplin mereka berpuluh kali ganda berbanding wanita hari ini. Ada yang kata wanita dulu tak bekerja, duduk di rumah saja. Tapi lihat pula bagaimana mereka mengemudi kerja rumah dan anak-anak? Mereka tiada mesin basuh, dapur gas mahupun vakum.


Anak-anak mereka paling sikit lima, enam orang. Itu pun rapat-rapat usianya. Mereka tiada pembantu, tiada juga kereta membawa mereka ke sana sini. Bukankah kepayahan mereka menyudahkan urusan seharian jauh lebih dramatik berbanding wanita moden hari ini?


Jadi, bagaimana mereka masih punya waktu membelek diri? Amalan cara hiduplah jawapannya. Mereka makan yangn sihat-sihat. Boleh dikatakan sepanjang hari tubuh mereka dibasahi peluh, maka mereka sihat.


Bahan-bahan kosmetik mereka semua bersifat semula jadi, tiada tambahan bahan kimia. Produk penjagaan kulit semua dari dapur rumah. Mereka kreatif tanpa perlu mengeluarkan duit membeli produk sedia ada di pasaran.







Tips Asas Kalau Nak Awet Muda