Ada orang memang suka mengamalkan ‘tipu sunat’. Katanya tidak salah bergantung pada niat untuk menyelamatkan diri. Niat tak menghalalkan cara. Sekali berbohong akan melarat menjadikan ia amalan yang tak mampu diubah lagi.


Sekali pun mahu melepaskan diri dalam sesuatu situasi itu, jangan sesekali mengadakan sesuatu yang sebaliknya. Seperti contoh ada orang mahu mendapat sesuatu keistimewaan, seperti laluan mudah untuk tidak perlu beratur atau memohon cuti sakit, dia kata dirinya sakit sedangkan dia sihat.


Ada pula orang yang mahu elak orang meminjam duit kepadanya, dia beritahu yang dia tiada duit sedangkan duit dalam simpanan ‘berkepok’, makan tak habis. Ada pula jenis yang tidak mahu memenuhi undangan tuan rumah, diberi alasan sibuk sedangkan dia mempunyai kelapangan waktu.


Begitulah antara alasan dan pembohongan yang selalu dilakukan dalam masyarakat kita secara sedar atau tidak. Ia nampak seperti tidak apa tetapi hakikatnya boleh membawa mudarat pada kehidupan jika selalu dilakukan.


Kata-kata ini umpama doa. Mintalah selalu, ditakdirkan Tuhan makbulkan, bagaimana? Daripada sihat, ditimpa sakit. Daripada berduit, hilang semua wang harta. Daripada punya nikmat masa ditarik dengan diberi kehidupan yang huru-hara dan sibuk mengejar dunia. Bukankah ini nikmat Tuhan yang sengaja didustakan?


Maka, berkatalah benar meskipun ia kedengaran pahit. Kebenaran yang pahit itu lebih baik daripada pembohongan yang manis. Pahit satu masa nanti menjadi ubat dan kemanisan itu kelak membawa mudarat dan penyakit.


Dalam sebuah hadis, Rasulullah bersabda, "Jauhilah oleh kalian dusta, karena dusta menjerumuskan kepada perbuatan dosa, dam perbuatan dosa mejerumuskan kepada neraka. Dan sesungguhnya seseorang berdusta, dan membiasakan diri dengannya sehingga dicatat di sisi Allah sebagai "Kadzdzab" (orang yang banyak berdusta). Dan hedaklah kalian bersikap jujur, karena kejujuran menunjukkan kepada kebaikan, dan kebaikan menunjukkan kepada Syurga. Dan sesungguhnya seorang lelaki bersikap jujur dan bersungguh-sungguh untuk jujur, sehingga dicatat di sisi Allah sebagai "Shiddiq"."