Melembutkan kulit
Jika kamu mengambil kurma setiap hari, kulit akan terasa lembut. Cara lain untuk melembutkan kulit wajah dengan kurma adalah dengan menjadikannya masker. Ambil enam biji kurma yang dibuang bijinya. Kisar halus buah kurma tersebut, kemudian aplikasikan ke wajah. Biarka selama beberapa minit sebelum dibilas dengan air bersih.


Merawat kulit sensitif
Kandungan vitamin B6 dan protein di dalam kurma bermanfaat untuk mengubati kulit yang sensitif. Jadikannya masker dengan menambahkan yogurt di dalam kisaran kurma. Campurkan kedua bahan tersebut dan aplikasikan ke wajah kamu, biarkan selama 10 minit dan bilas dengan air bersih.


Mencerahkan kulit
Vitamin C yang terdapat dalam buah kurma bermanfaat untuk mencerahkan kulit seperti buah lemon atau jeruk. Kamu boleh saja memakannya secara langsung atau dijadikan masker dari kurma dan dioleskan ke wajah kamu.



Meningkatkan keanjalan kulit
Kurma yang kaya dengan vitamin C dapat membantu melembapkan kulit secara optimal. Kurma juga dapat menyeimbangkan hidrasi dan keanjalan kulit.


Mengatasi berbagai masalah kulit
Kurma mengandungi vitamin B. Satu kajian membuktikan vitamin B dapat mengatasi pelbagai masalah kulit seperti bekas jerawat dan selulit.


Kulit awet muda
Kulit dapat diremajakan kerana kurma mengandungi mineral dan vitamin yang dapat menangkis dan melindungi kulit dari pengaruh radikal bebas.


Menyihatkan rambut
Kurma bermanfaat bagi kesihatan rambut. Ini disebabkan kandungan vitamin B yang dimiliki kurma bermanfaat untuk mengatasi rambut gugur.


Kredit Foto: Google