Syukur kerana usaha kerajaan untuk mencapai imuniti kelompok kian menampakkan hasil apabila peratusan rakyat Malaysia yang sudah lengkap dua dos vaksin kian meningkat saban hari. Berdasarkan statistik yang direkodkan menerusi Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) sehingga 21 Ogos 2021, data menunjukkan sejumlah 12.7 juta rakyat Malaysia atau 38.9% rakyat Malaysia telah lengkap dua dos vaksin.

Mengambil kira atas faktor ini juga kebanyakan sektor ekonomi mula dibuka sejak minggu lalu. Tetapi itu bukan helah untuk kita mengabaikan tanggungjawab sekali gus menyalahgunakan ‘hak istimewa’ yang diberi walau dimana berada.

Kredit Foto: Google


Memetik apa yang dinyatakan Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah menerusi twitter beliau, masih banyak perkara yang perlu diberi perhatian. Tulis beliau:

Individu yang lengkap menerima dua dos vaksin diingatkan supaya tidak menyalahgunakan hak istimewa atau kelonggaran sekatan yang diberikan kerajaan. Sekiranya kita leka, segala kerja keras dan keuntungan yang dicapai di negara ini akan disia-siakan.

Kredit Foto: Google


Jika rakyat tidak memanfaatkan kelonggaran yang diberikan, berkemungkinan negara ini akan menghadapi satu lagi ‘pertempuran’ dengan virus. Kita perlu ingat masih ada sebahagian daripada rakyat di negara ini belum divaksin. Mereka ini mudah terkena jangkitan Covid-19.

Kita perlu memastikan kadar transmisi serendah mungkin bagi mencegah penyebaran varian atau munculnya varian baharu. Bagi individu yang sudah menerima vaksin lengkap, perlu ada disiplin yagn tinggi untuk tidak menyalahgunakan hak istimewa yang diberikan.

Sekiranya anda disahkan positif Covid-19 atau menjadi kontak rapat kepada kes positif, pastikan menjalani pengasingan atau kuarantin dalam kadar segera supaya tidak mendedahkan orang lain kepada risiko jangkitan. Insha Allah kita berusaha dan tawakal. Allah SWT Maha Penyayang dan melindungi.

Kredit Foto: Google


Masyarakat perlu faham bahawa sesiapa sahaja boleh dijangkiti Covid-19 tidak kira di mana mereka berada. Akibatnya, kita dapat melihat peningkatan kes-kes sporadik dan kematian akibat kes-kes sporadik ini dalam komuniti.