Hadirnya bulan Ramadan sepanjang tahun memberi 1001 rahmat dan keberkatan kepada setiap umat-Nya yang benar-benar memanfaatkannya. Ramai yang berlumba-lumba memenuhkan agenda saban hari dengan pelbagai amal ibadat. Mengaji, mendalami ilmu agama, sedekah dan lain-lain amalan yang dianjurkan.

Kredit Foto: IG Miss Fazura

Tidak kurang juga ada yang cuba belajar memakai tudung sepanjang Ramadan ini. Syukur, sejuk mata melihatnya. Sekurang-kurangnya mereka belajar dan mencuba. Cuba untuk merasai bagaimana rasanya menutup kepala dan aurat yang lain. Mungkin ia dilakukan sebagai tanda menghormati bulan Ramadan. Sewajarnya janganlah mengecam atau memperlekehkan usaha sebilangan kecil daripada sahabat mahupun kenalan kita.

Benar, hidayah itu milik Allah. Tetapi kita sebagai hamba juga perlu ada usaha untuk mencarinya. Tiada salahnya untuk memakai tudung hanya didalam bulan Ramadan. Tetapi sebaiknya, niatkan dan semat dalam jiwa agar ditetapkan hati untuk terus istiqamah. Fahami dan dalami maksud sebenar mengapa Allah perintahkan kaum wanita untuk menutup aurat.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu Berjaya” (Surah An-Nur : Ayat 31)

Kredit Foto: IG Faradhiya

Berdasarkan ayat di atas jelaslah bahawa Islam adalah agama yang mementingkan keselamatan harta benda dan jiwa raga. Islam telah menggariskan beberapa panduan khususnya pada wanita supaya menjaga aurat daripada tercebur ke lembah perzinaan demi untuk keselamatan dan kebahagiaan hidup mereka di dunia dan akhirat.

Perintah Allah
Di dalam Al-Quran terdapat ayat-ayat yang diperuntukan menerangkan suruhan Allah kepada umat Islam supaya:
Membincangkan mengenai suruhan yang pertama iaitu suruhan menutup aurat sinonimnya dikaitkan dengan wanita. Menutup aurat untuk wanita-wanita Islam Muslimah adalah wajib tapi ramai yang masih tidak menutup aurat dengan sempurna sebagaimana yang dituntut oleh Islam. Malah ada yang seakan-akan memperagakan fesyen seolah-olah mempersendakan hukum atau syariat Islam. Dalam persoalan ini kita boleh lihat adanya tiga kategori wanita.

Pertama : Menutup aurat dengan sempurna.
Kedua : Menutup aurat tetapi tidak sempurna
Ketiga : Langsung tidak menutup aurat

Kredit Foto: IG Amyleaazizan

Kumpulan pertama menutup aurat dengan sempurna kerana dia sedar bahawa itu adalah perintah Allah SWT. Menyedari bahawa hukum menutup aurat itu wajib serta memahami cara yang betul dalam menutup aurat. Kumpulan kedua menutup aurat, tetapi tidak sempurna. Zaman sekarang, ramai wanita yang terjebak dalam kategori ini. Menutup aurat bukan sekadar melilit sehelai kain di atas kepala tetapi memelihara kecantikan diri daripada diperagakan kepada orang awam. Kadang-kadang kepala ditutup dengan tudung tetapi pada masa yang sama potongan tubuh badan dipertontonkan kepada orang.

Hakikatnya, pemahaman masyarakat wanita Muslim dalam persoalan menutup aurat masih cetek. Ungkapan “Daripada tak tutup langsung, lebih baik tutup…” Kata-kata ini tampak baik, semacam positif, tetapi pada hakikatnya ia adalah suatu yang dangkal! Kenapa perlu dibandingkan dengan wanita yang tidak menutup aurat? Kononnya yang menutup aurat walaupun tidak sempurna sudah dianggap baik. Kenapa tidak mencontohi muslimah yang lebih sempurna dalam menutup aurat? Itulah golongan manusia yang hidupnya dihiasi dengan ribuan alasan. Dalam urusan dunia, dibandingkan dirinya dengan yang lebih baik, manakala dalam urusan agama, mereka cuma membandingkan dirinya dengan yang paling teruk. Hasilnya tiadalah istilah penambahbaikan dalam diri mereka.

Kredit Foto: Google

Allah S.W.T yang menjadikan rupa paras wanita dengan keayuan yang semula jadi, yang menjadi tarikan orang lelaki dan Dia jugalah yang memerintah agar kamu wahai wanita supaya menutup aurat. Suruhan ini bukanlah daripada ustaz, ustazah atau mana-mana ulama’, tetapi arahan ini datangnya dari Allah S.W.T yang menjadikan makhluk-Nya. Hairannya, manusia terima semua yang diberi oleh Maha Pencipta seperti makan, minum, kesihatan, rezeki dan macam-macam lagi kalau mahu dihitung sudah pasti manusia tidak dapat menghitung nikmat dari-Nya, tetapi bila disuruh menutup aurat dia ingkar, suruh solat dia ingkar, suruh zakat dia ingkar dan banyak lagi keingkaran yang dilakukan oleh manusia. Ditekankan lagi ayat-ayat mengenai suruhan menutup aurat :

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliah zaman dahulu; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat; dan taatlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu – Wahai ‘AhlulBait’dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (daripada segala perkara yang keji)”. (Surah al-Ahzab : Ayat 33)

Firman Allah S.W.T yang bermaksud : “Wahai Nabi, Suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan ingatlah Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani” (Surah al-Ahzab : Ayat 59)

Moga dengan asbab Ramadan kali ini, kita bantu dan beri galakan kepada sahabat handai dan kenalan disekeliling kita yang baru cuba bertudung agar ditetapkan keimanan mereka untuk terus bertudung pada bulan-bulan seterusnya. Doakan mereka, beri sokongan dan semangat agar kita juga sama-sama kuat untuk memahami dan melaksanakan perintah Allah dalam soal ini.
Sumber: http://jakimsabah.islam.gov.my/