Senyuman sentiasa terukir di wajah bekas penyampai televisyen ini membuatkan sesiapa sahaja senang sekali mendekatinya. Beliau yang kini menetap di Perlis menemani suami yang berasal dari negeri utara itu, sesekali turun ke ibu kota untuk menguruskan beberapa hal peribadi dan ada kala menzirahi teman-teman lama.

Rutin hariannya kini banyak dihabiskan dengan aktiviti keagamaan, bersama keluarga, bercuti ke luar negara dan mendampingi alam yang menjadi kegemarannya sejak dulu. Tidak hairanlah Puan Sri masih kekal bertenaga seperti zaman anak dara lantaran gaya hidupnya yang sihat dan tidak pernah duduk diam sahaja.


InTrend sempat menghubunginya baru-baru ini bertanyakan perihal rutin hariannya yang memberi kesan kepada kecantikannya hingga ke hari ini. Berikut catatan ringkas yang dikongsi beliau:


Thinking about how sad the history of women’s choices in this era 19th Century. At some point of time and at some part of the world, not every women want to be concubine, not every man want to be eunuch, not every human want to be slaves. Well, some are forced to be, many doesn’t have a choices. Born in Malaysia Islamic modern Country, I told my daughter, we are lucky to be able to choose our right, our freedom to speak, freedom of choice in a good manner. Our freedom to choose our love. May Allah continue guiding us to the right way of life.

A post shared by Normala Samsudin (@normalasamsudinofficial) on





  1. Solat jangan tinggal walau di mana jua kita berada dan dalam apa jua keadaan. Solat itu hukumnya wajib dan menjadi tiang agama. Hikmahnya juga, air wuduk yang kita ambil itu menjadi penyeri wajah. Selalulah berwuduk.

  1. Latih minda untuk berikir yang baik-baik dan buat perkara baik-baik juga. Positifkan diri dan jangan berdengki dengan orang lain yang lebih hebat daripada kita.

  1. Bersyukur selalu kepada Allah swt atas setiap kurniaannNya.

  1. Makanan itu memang rezeki buat kita nikmatinya dengan penuh kesyukuran. Namun, jaga juga makan dan minum itu jangan sampai terlalu kekenyangan. Amalkan berpuasa seminggu sekali atau sebulan sekali. Ia sangat bagus untuk memberi ruang pada perut kita untuk berehat seketika.

  1. Banyakkan makan ulam-ulaman. Inilah amalan orang dulu-dulu yang sangat bagus untuk dalaman dan luaran kita.

  1. Penjagan kulit wajah menerusi produk bersesuaian juga membantu memperlahankan penuaan. Item penjagaan muka paling penting ialah pelembab wajah. Jangan sesekali ditinggalkan.

  1. Sesibuk mana pun rutin harianmu, pastikan kamu mendapat waktu tidur yang cukup.

  1. Saya banyak melakukan aktivti hiking, swimming, yoga muka dan yoga badan. Latih badan untuk bergerak aktif walau pada usia semakin meningkat.

  1. Untuk makanan rohani, amalkanlah selawat sekerap mungkin.

  1. Saya memang sukakan solekan yang tipis sahaja. Serlahkan keserian wajah aslimu kerana ia lebih menawan dan indah.



Admiring the lizard. #aslannme

A post shared by Normala Samsudin (@normalasamsudinofficial) on