Kenapa seseorang itu mengeluh? Seseorang itu mengeluh apabila berasakan terdapat jurang yang ketara antara jangkaan dan realiti yang berlaku dalam sesuatu situasi. Menurut Dr Guy Winch, pengarang buku The Squeaky Wheel: Complaining the Right Way to Get Results, Improve Your Relationships, and Enhance Self-Esteem,


“Mengeluh juga merupakan mekanisme ikatan, menurut ahli psikologi New York City. Aduan boleh membuatkan kita berasa seperti kita berhubung dengan seseorang kerana kita mempunyai rasa tidak puas hati bersama tentang sesuatu. Namun, orang ramai cenderung terkeliru antara mengadu dengan melepaskan.”


Apabila kita mengadu, kita mahu membetulkan ketidakadilan, katanya. Sebagai contoh, jika mekanik mengenakan caj berlebihan kepada anda untuk penukaran minyak, anda mungkin merungut untuk dapat menurunkan harga.


Sesetengah rungutan adalah sihat, kata Winch - tetapi terlalu banyak boleh mengisi kita dengan hormon tekanan yang berterusan. Ia juga boleh menjangkiti orang di sekeliling kita dengan sikap negatif kita itu, tambahnya.


"Kita hanya menekankan diri sendiri dan mempunyai persepsi yang sangat negatif terhadap dunia, dan ada harga yang anda bayar untuk itu," katanya.



6 Sebab Kenapa Orang Yang Suka Merungut Adalah Orang Yang ‘Sengsara’?
Menurut Adam Davis, (Penulis, Penceramah, & Pelatih)


1. "Saya berhak mendapat lebih."
Ini yang selalunya berlegar dalam pemikiran seorang pengadu. Mereka berhak mendapat gaji lebih, lebih banyak masa, lebih ini, lebih itu. Apabila anda berurusan dengan pengadu kronik, anda boleh bertaruh anda berhutang sesuatu kepada mereka. Anda berhutang dengan mereka yang anda tidak pernah tahu anda berhutang dengan mereka. Mereka selalunya akan kurang rasional dan memahami sesuatu situasi.

Kesimpulannya: Jangan mengharapkan seorang pengadu mudah disenangi.



2. "Saya layak mendapat yang lebih baik."
Mungkin keadaan kerja yang lebih baik, jadual kerja yang lebih baik, perhubungan yang lebih baik, sentiasa ada sesuatu dalam fikiran pengadu yang mereka berhak mendapat yang lebih baik. Anda boleh memberikan mereka peralatan terbaik, kereta terbaik, gaji terbaik, rumah terbaik, pakaian terbaik, terbaik daripada segala-galanya, tetapi mereka akan sentiasa merungut kerana mereka percaya "mereka berhak mendapat yang lebih baik." Dalam erti kata lain kurangnya sifat syukur dalam diri mereka.

Kesimpulannya: Jangan mengharapkan pengadu akan kagum dengan apa sahaja yang anda berikan kepada mereka.



3. "Ia bukan salah saya."
Jarang sekali. Malah, sukar sekali pengadu yang mencetuskan isu itu dalam fikiran mereka. Lebih kerap daripada tidak, pengadu tidak pernah bertanggungjawab atas tindakan mereka atau akibat daripada tindakan mereka. Jadi mesin penyalin di tempat kerja tiba-tiba berhenti bekerja? Mungkin kereta kehabisan minyak. Walau apa pun, tanpa mengira keadaan, mereka tidak akan melihat bagaimana masalah mereka, atau lebih-lebih lagi, tanggungjawab mereka.

Kesimpulannya: Jangan mengharapkan pengadu menerima tanggungjawab atau mengakui kesilapan mereka.



4. "Saya boleh melakukannya dengan lebih baik."
Terdapat begitu banyak perkara untuk dikatakan tentang pengadu kronik. Bolehkah anda bayangkan menjalani kehidupan dengan pemikiran ini? Sengsara adalah pernyataan yang meremehkan. Selalunya jika anda mendekati pengadu, anda akan mendengar mereka mengatakan betapa lebih baik idea mereka. Ini mungkin berlaku, kadang-kadang. Isunya di sini, mereka sentiasa melihat idea mereka sebagai alternatif yang lebih baik.

Kesimpulannya: Jangan mengharapkan pengadu untuk menerima idea orang lain. Jalan mereka adalah satu-satunya jalan, dalam fikiran mereka.



5. "Jika saya tidak boleh gembira, tiada siapa yang boleh gembira."
Seorang pengadu, jika tidak ditangani dengan segera, boleh menjadi bahagian beracun dalam pasukan anda. Gunakan berhati-hati dan kebijaksanaan apabila berurusan dengan mereka. Perkara paling teruk yang boleh berlaku dalam sebuah pasukan yang mempunyai ahli seperti ini adalah sikap mereka ini boleh menjangkiti ahli pasukan lain.

Kesimpulannya: Merekalah bukanlah kawan atau pasukan yang baik yang sukar untuk bertolak-ansur dalam banyak perkara.



6. "Saya tidak perlu berbuat demikian..."
Seorang pengadu selalunya akan menentukan apa yang dia akan/tidak akan lakukan. Mereka tidak mematuhi peraturan, dalam fikiran mereka. Apabila anda mendekati seseorang kakitangan anda yang sentiasa mengadu, harapkan dinding bata yang keras. Pemimpin pastinya akan berdepan dengan cabaran apabila berhadapan dengan seseorang yang kuat mengadu atau mengeluh.


Adakah ini terdengar negatif? Mungkin kedengaran negatif kerana pemikiran mereka yang mengadu kronik. Bayangkan menjalani kehidupan yang sengsara ini.


Cuba kita berfikir seperti ini: Mengeluh menghilangkan banyak kebaikan dalam hidup kita. Sikap bersyukur, berpuas hati, dan pandangan positif terhadap kehidupan boleh mengubah seorang yang mengeluh menjadi seorang yang mempunyai sikap yang hebat.

Apabila berurusan dengan pengadu, ketahuilah mereka sengsara, pertama sekali. Fahami mungkin terdapat beberapa isu asas yang membawa kepada aduan mereka berterusan.