Zila, 33 berkahwin dengan Sulaiman, 36 lima tahun lalu dan kini dikurniakan dua orang cahaya mata. Zila ialah calon menantu pilihan yang sangat disayangi ibu mertuanya, Zainah. Pada awal perkahwinan semuanya berjalan dengan baik. Hubungan mereka sekeluarga juga sangat harmoni kerana Zila pandai mengambil hati ibu mertua dan ibu mentuanya juga tidak banyak ragam.


Mereka tidaklah tinggal jauh, kira-kira sejam perjalanan saja antara kedua rumah. Jadi, selalu jugalah Zila dan suami menziarahi keluarga suami itu. Zila sangat menyayangi Sulaiman. Semua keperluan suami disediakan sebaik mungkin. Malah, Zila jarang meminta yang bukan-bukan, apa lagi menyusahkan Sulaiman. Walaupun ada beberapa sikap Sulaiman yang Zila tidak berapa berkenan, namun Zila cuba tutup mata.



Kredit Foto: Google



Memendam Rasa Demi Maruah Suami

Selepas tiga, empat tahun bersama, nampaknya sikap Sulaiman tidak juga ada perkembangan yang baik. Sekali dua ditegur adalah dia berubah sekejap, namun kemudian kembali ke sikap asal. Sulaiman tidak matang. Suka menghabiskan masa di luar dari di rumah. Lebih banyak masa melepak dengan kawan-kawan daripada dengan anak bini. Kadang-kadang sampai tak balik rumah kerana tertidur di rumah kawan.


Apabila ditanya katanya tidak larat mahu memandu pada lewat malam selepas tengok bola. Bukan sekali dua, boleh dikatakan seminggu sekali Sulaiman akan buat perangai seperti itu. Pada awal perkahwinan, Zila cuba untuk positif mungkin Sulaiman belum biasa kehidupan suami isteri. Tetapi, jika sampai anak dah dua pun perangainya masih seperti budak-budak, isteri mana mampu berdiam diri sahaja.



Cuba Mengadu Kepada Mentua

Disebabkan Zila mempunyai hubungan yang baik dengan ibu mentuanya, Zila cuba untuk meluahkan perasaan. Pada kali pertama, Zila mengadu, ibu mentuanya nampaknya mendengar dengan baik. Namun, kata ibu mentua Zila, Zila perlu bijak menangani perangai anak lelaki kesayangannya itu. Memang sikap Sulaiman dari bujang begitu. Suka habiskan masa dengan kawan-kawan, jadi Zila tidak boleh mengharapkan perubahan yang drastik.

Memegang kata-kata itu, Zila bersabar dan memberi peluang kepada Sulaiman untuk berubah dengan sendiri. Namun, makin lama makin galak sehinggakan anak-anak pun jarang hendak diambil tahunya. Kalau kebetulan anak demam, dan dia ada temu janji dengan kawan, dia lebih sanggup pilih untuk bersama kawan daripada menemani anak yang sedang demam. Apabila berlaku pergaduhan, Sulaiman bertindak tidak pulang rumah.



Kredit Foto: Google



Suami Pula Melobi Ibunya

Rupa-rupanya, Sulaiman akan lari balik ke rumah ibunya. Pernah sekali, ibu mentuanya menelefon Zila dan marah-marah kenapa Zila menghalau anaknya dari rumah? Pertama kali, Zila mendengarkan suara ibu mentuanya setinggi itu. Sulaiman menuduh Zila isteri yang derhaka. Suka mengongkong dan mengarah itu ini. Zila cuba membetulkan keadaan, namun seperti diduga ibu mentuanya langsung tidak percaya.

“Aku tahulah anak aku macam mana? Sebelum kau kahwin dengan dia, aku yang besarkan dia. Luar dalam dia aku tahu. Kau jangan ingat kau boleh arah dia itu ini. Aku pun tak pernah paksa-paksa anak aku. Kau jangan nak jadi queen control. Bertimbang-rasalah dengan suami! Tak cukupke makan pakai kau dia tanggung? Tak akanlah hal kawan-kawan dia pun kau nak control? Kau nak dia jadi hamba kau ke kat rumah?”


Masih terngiang-ngiang bebelan ibu mentuanya itu mempertahankan anak lelaki kesayangannya itu. Zila hilang kata-kata, hanya air mata laju turun membasahi pipi. Zila tidak mahu mengadu kepada mak dan ayahnya kerana tidak mahu mereka campur tangan dan masih mahu menjaga aib suaminya. Dan, sejak itu jugalah hubungannya dengan ibu mentua menjadi dingin.



Duhai Ibu Mentua, Sampai Bila-Bila Kamu Tak Kan Tahu Rahsia Anak Lelakimu...

Hati Zila memang mahu sahaja memfailkan penceraian. Namun, beberapa orang kawan menasihatinya untuk bersabar kerana katanya perlakuan Sulaiman tidaklah seteruk mana. Ya, sama seperti yang asyik diulang cakap ibu mentuanya. “Hey, kau patut bersyukur sekurang-kurangnya laki kau tu bukannya ada betina lain, bukannya kaki mabuk, pukul kau ke? Setakat dia suka keluar itu pun kau nak bising!”


Dan, Zila telan semuanya. Anggap sahajalah duri yang masuk ke tekak itu umpama madu yang mengalir manis sahaja. Zila tidak lagi mengadu apa-apa dengan ibu mentuanya. Malah, mereka juga sudah tidak bertemu muka. Bukan Zila mahu menjadi ‘menantu hantu’ tetapi biarlah keadaan reda dengan sendirinya. Zila tidak sanggup berdepan dengan wajah mencuka ibu mentuanya itu. Dan, tidak sanggup juga mendengar sindirian berbisa.


Cuma, kata Zila, “buat semua ibu mentua di luar sana, didiklah anak lelaki tentang tanggungjawab sebagai suami selama mereka berada di bawah asuhanmu. Jangan hanya dididik untuk menjadi lelaki yang bekerja hebat dan bergaji besar. Kasihanilah menantumu seperti kamu mengasihani anak perempuanmu kerana merekalah yang menyambung tugasan memelihara anakmu – waris syurgamu paling atas.”



Kredit Foto: Google