Syukurlah, ramai masyarakat kita semakin peka dengan kesusahan yang dihadapi rakyat Malaysia ketika pandemik ini, sehingga melancarkan kempen kibar bendera putih untuk mereka yang memerlukan bantuan. Ramai NGO, badan korporat dan orang perseorangan menghulurkan bantuan dalam pelbagai bentuk terutamanya berupa barang makanan asas.


Walaupun tidak mampu dibantu banyak, setidak-tidaknya dengan bantuan bakul makanan ini dapatlah mengurangkan sedikit bebanan yang ditanggung kebanyakan mereka yang terkesan dek penangan lockdown yang berlarutan bulan ke bulan ini. Objektif utamanya adalah memastikan tiada seorang pun rakyat kita kelaparan setiap hari.


Namun, agak menyedihkan apabila usaha ini disalahgunakan oleh segelintir orang. Ya, sedekah kita memang ikhlas. Sebaik-baik sedekah itu adalah sedekah dengan diberikan dengan barang yang paling baik. Walau bagaimanapun, bantuan itu perlulah mengikut kemampuan dan setakat mana yang mahu diberi oleh si pemberi. Sebagai penerima, adalah tidak wajar untuk meminta secara berlebihan.


Salah seorang pengguna Facebook yang turut mengusahakan bantuan bakul makanan berkongsi dengan orang ramai sikap sesetengah penerima bantuan yang ‘berselera kayangan’. Katanya lagi bukan niatnya mahu membuka air atau mengungkit tapi sebagai iktibar kepada semua bahawa berpadalah dalam meraih bantuan orang.


Katanya, ada yang WhatsApp ‘wish list’ mereka dengan pelbagai ragam dan permintaan berlebih-lebih. Ada yang siap sertakan jenama yang mereka mahu dan kebanyakan jenama itu pastinya berharga lebih mahal daripada jenama biasa-biasa.

Kredit Foto Hiasan: Google



Ada yang siap ‘mentioned’ mahukan sotong size besar, telur gred AA, ikan jenis begitu begini. Tidak kurang juga siap beritahu berapa banyak yang dia mahu supaya stok mampu tahan untuk berminggu-minggu.


Itu belum dikira yang mohon dibelikan barang selain keperluan makanan seperti peti ais, mesin basuh, televisyen dan sebagainya. Bukan tidak boleh meminta tapi perlu dilihat jenis sumbangan yang ingin diberikan seseorang itu, melainkan di pemberi sendiri memang berhajatkan untuk menyumbang barangan seperti itu.


Benar juga. Bukan apa, kita bimbang jika kamu terambil hak orang lain. Bantuan itu seharusnya diterima buat mereka yang benar-benar memerlukan bukan asal orang bagi, harus diambil. Dan pula, bukan hanya kamu seorang yang hendak ‘dilayan’. Ramai lagi orang di luar sana yang betul-betul dalam kesulitan sehingga mahu ‘bunuh diri’.


Sebagai penerima, kenalah belajar menerima apa saja adanya. Ini bukan soal ikhlas atau tidak. Ini soal mendidik masyarakat untuk bersikap jujur dan tidak pentingkan diri sendiri. Ukur baju di badan sendiri, masanya juga untuk belajar mengatur gaya hidup mengikut kemampuan dan situasi semasa. Bukan pemberi yang perlu ikut gaya hidup penerima.


Firman Allah, “Pemberian sedekah itu ialah bagi orang-orang fakir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya); mereka itu disangka: orang kaya - oleh orang yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau kenal mereka dengan (melihat) sifat-sifat dan keadaan masing-masing, mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan mendesak-desak.” (Surah al-Baqarah: 273).




Kredit Foto Hiasan: Google