Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka, definisi biras ialah hubungan kekeluargaan yg terjalin antara dua orang yg mengahwini dua orang adik-beradik; pertalian kekeluargaan antara menantu dgn menantu.


Contohnya Minah kahwin dengan Ali. Ali mempunyai abang, Abu. Abu pula menikahi Semah. Maka, Minah dan Semah mempunyai pertalian biras.


Unik dan menarik hubungan biras ini. Jalinan hubungan keluarga terbina hasil perkahwinan dua beradik. Tiba-tiba kita dapat pakej hasil menikahi pasangan, ditambah dengan satu lagi hubungan yang dipanggil biras.


Ada yang melihat hubungan biras ini sebagai tidak penting. Orang kata, terpaksa terima atas nama hubungan perkahwinan. Tiada pilihan. Hakikatnya, inilah anugerah terselindung yang kalau didekati banyak hikmahnya.


Kredit Foto: Google



Hubungan Harmoni Dengan Biras Membawa Bahagia


Ada yang bertelagah dengan biras disebabkan perkara terpencil atau menjadi mangsa keadaan. Jangan begitu, berfikiran matanglah. Tiada keuntungan jika bermusuhan dengan biras sendiri.


Walau apa pun keadaan dan situasi dalam keluarga pasangan, ambil jalan selamat dengan tidak campur tangan, apatah lagi mencari pertelingkahan dengan biras yang adakalanya dianggap ‘orang luar’ oleh segelintir mentua dan ipar-duai.


Jadikan biras seperti sahabat atau keluarga sendiri. Berbual dengan bicara yang baik-baik, saling bertanya khabar dan elakkan membincangkan perkara yang sensitif hingga membawa kepada terasa atau tersentap hati.


Cari titik persamaan dan keserasian agar hubungan kekal harmoni dan positif. Apabila bersua dalam majlis keluarga, ringankan mulut dan tulang untuk sama-sama membantu. Contohnya, kalau keluarga mentua mengadakan kenduri, sama-samalah membanting tulang.


Elakkan ada istilah ‘menantu emas’ atau ‘ipar kesayangan’. Sebaiknya, berfikiran positif dan sentiasa berkongsi perkara yang baik-baik dengan biras agar dia tidak tersisih atau jauh hati. Kalau pun bear kamu kesayangan keluarga mentua, elakkan mempamerkannya pada ketika biras di sisi.


Jaga perasaan semua untuk elak dengki yang disebabkan hasutan syaitan. Sebaiknya, bawa sama biras dalam apa jua acara atau perjumpaan keluarga mentua agar-agar silaturahim terjalin baik dan akrab selamanya.