Kata orang, faktor persekitaran juga penting dalam membentuk karakter kita. Bagaimana kita bertindak, berfikir dan sebagainya juga dipengaruhi oleh elemen misalnya dengan siapa kita berkawan.


Jika kita dikelilingi oleh mereka yang mempunyai aura positif, sentiasa bercakap perkara yang baik secara tidak langsung juga kita terdorong untuk melakukan perkara yang baik.


Tetapi sudah menjadi resam dunia dan lumrah penciptaan manusia. Ada pelbagai karakter, warna dan sifat yang ada pada diri seseorang. Dan daripada pelbagai karakter inilah kita boleh menganalisa, mengenal pasti dan mempelajari untuk mengenali siapa yang boleh dijadikan kawan dan siapa yang perlu dijauhi.





Perkongsian rakan facebook penulis, Nuraini Ibrahim yang berpengalaman dalam bidang Montessori berkongsi muat naiknya mengenai manusia toksik.


Dalam dunia ini ada orang yang tabieenya nasty, suka bercakap membanggakan diri, dan memperlekehkan orang lain. Ini kategori orang yang toxic.


Maknanya dalam dunia ini ada ramai manusia yang berperangai toxic dan bercakap besar. Cara paling baik adalah ‘total avoidance’. Kita ada pilihan untuk pilih siapa yang kita nak berdamping atau siapa yang kita nak avoid.





Jadi elakkan confrontation kerana ia tidak mendatangkan apa-apa kebaikan. Semua akan mempengaruhi hidup, kejayaan dan kesihatan.


Semak ciri-ciri dan karakteristik manusia toksik seperti di dalam rajah ini.


Apakah kita tergolong dalam jenis atau sifat manusia yang suka mengawal (The Controller), mementingkan diri sendiri (The Narcissist), mudah mengecam dan membuli orang lain (The Energy Vampire), suka membesarkan sesuatu perkara (The Drama Magnet), suka menyalahkan orang lain (The Green Eyed) atau suka memanipulasi kebaikan yang dilakukan orang lain (The Compulsive Liar)


Orang yang suka bangga diri beraksi tanpa logik. Memberi kata dua pada orang toxic dan bercakap besar ini adalah membazir tenaga dan masa kerana mereka akan terus menerus berdrama.

'' Indahkan hati dengan beristighfar, berselawat, bersyukur dan bersedekah "




Adakalanya terfikir, bagaimana agaknya jika anak anak yang bersekolah berhadapan dengan kawan sebegini. Walhal kawan-kawan juga memainkan peranan dalam membentuk kehidupan seharian mereka di sekolah.


Apapun semoga mereka dihindari dengan gejala atau sifat yang tidak baik. Mungkin ibu bapa boleh cuba pendekatan bertanya sendiri kepada anak-anak dengan siapa mereka berkawan di sekolah, adakah mereka pernah dibuli, diejek rakan dan sebagainya. Hal ini penting bagi mengelakkan sesuatu perkara yang lebih buruk daripada berlaku.


Kerana hakikatnya hidup dalam bermasyarakat kita perlu berhadapan dengan pelbagai ragam dan fiil manusia. Ada yang mudah ditegur, ada yang mudah melenting dan ada yang bersikap tidak mengendahkan apa yang berlaku.


Justeru, untuk membentuk sifat dan keperibadian yang baik, selain daripada asuhan dirumah; persekitaran dengan siapa kita berkawan juga penting untuk dikenalpasti.


Adakah kita mahu berkawan dengan mereka yang sering berfikiran negatif, mencemuh dan mengecam sana sini atau lebih baik buat hal sendiri? Tanyalah pada hati dan fikiran sendiri.