1. Kurangkan pengambilan makanan dan minuman bergula. Kalau dah terambil, jangan lupa bilas dengan air masak. Minum air putih satu ke tiga liter sehari.
  1. Kawal pengambilan kalori. Kita tahu apabila Raya, banyak jenis juadah terhidang. Boleh makan tapi ambillah dalam kuantiti yang sedikit-sedikit, cukup melepaskan kempunan. Kalau dah ambil satu jenis menu itu banyak, jangan harap untuk merasa juadah lain pula. Kalau sekadar nak menjamah, cukup sekadarnya sahaja.
  1. Kemudian, banyaklah jemputan rumah yang kena dipenuhi. Ingat, kena ada ‘gap’ antara satu rumah ke satu rumah itu. Contoh; kalau ketika di rumah Zakaria sudah makan banyak, kemudian nak pergi rumah Yunus pula. Tungguhlah tiga ke empat jam agar kamu tak berlebih-lebih makannya.
  1. Lepas dah menjamu selera, perut kenyang, mata mula megantuk, mesti nak tidur, kan. No! Jangan terus tidur selepas kekenyangan. Kalau malas sangat pun, bergerak saja sekitar rumah untuk bakar kalori yang diambil tadi.
  1. Jangan makan bersulam air. Pastikan diselang sekurang-kurangnya 30 minit lepas makan baru minum untuk elak perut buncit.


A post shared by زولين عزيز (@zulinaziz)