,
Laman Utama

“Bughok Bona Bunyi Eh…” – Loghat Nismilan Dalam Iklan Raya Popular Dikritik Netizen

Azwa Rahman
30/05/2019
11:19 MYT
Sebuah iklan raya syarikat korporat, Petronas telah dikritik netizen kerana menggunakan loghat Negeri Sembilan yang kurang tepat.
Iklan bertajuk ‘Rendang Soraya’ itu menceritakan kisah seorang gadis dalam usaha mengekalkan tradisi keenakan rendang ibunya untuk dinikmati pagi Syawal.
Tular di laman sosial, nampaknya iklan ini dikritik netizen terutamanya yang berasal dari Negeri Sembilan.
Ada yang meluahkan rasa kecewa apabila loghat Negeri Sembilan yang dituturkan oleh pelakon-pelakon iklan ini tidak betul.
Pelakon utama yang memegang watak Soraya merupakan bekas pelajar AF 2016, Fiza Thomas yang berasal dari Sabah.
Maka, tidak hairanlah mengapa Soraya tidak dapat bertutur dalam loghat Negeri Sembilan dengan baik.
Namun disebalik kritikan, ramai juga yang menyukai iklan ini kerana ‘plot twist’ diakhirnya boleh membuatkan air mata anda bergenang.
Barisan pelakon juga turut dipuji kerana masing-masing menjiwai watak sehingga membuat penonton merasai kesedihan dan kepiluan jiwa Soraya dan bapanya.
Iklan ‘Rendang Soraya’ sehingga ini mendapat hampir 5 juta tontonan di laman YouTube.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Datuk Aishah Pernah Terkena Sihir - “Apa Sahaja Yang Saya Tak Pernah Rasa, Santau, Busung, Turun Darah Berbulan-Bulan”

gempak
18/07/2024
07:02 MYT
Penyanyi Datuk Aishah mengakui pernah berhadapan dengan gangguan mistik sepanjang kariernya selama lebih empat dekad dalam arena seni.
Viral

Iklan 4 Tahun Lalu Masih Melekat Di Stesen MRT, RapidKL Beri Respons

gempak
02/07/2024
11:55 MYT
Seorang individu menzahirkan rasa terkejut tatkala melihat satu iklan yang ditampal di pintu masuk koc MRT masih lagi tidak ditanggalkan, sungguhpun iklan berkenaan sudah berusia hampir empat tahun.
Gaya Hidup

"Iklan Guna Bahasa Lucah Disifatkan Keluar Landasan Etika, Akhlak"

gempak
02/07/2024
09:25 MYT
Tindakan sesetengah pihak mengiklankan sesuatu produk menggunakan bahasa lucah disifatkan sebagai keluar dari landasan etika dan akhlak.
Sukan

Pemain Import NFSC Mika Junco Kena Ragut Di Kuala Lumpur

gempak
30/06/2024
16:55 MYT
Kelab Bola Sepak Negeri Sembilan (NSFC) pada Ahad mengesahkan pemain import mereka Mika Junco menjadi mangsa ragut di Kuala Lumpur pada malam semalam.
Viral

IsteriX Mohon Maaf, TheNoor Nafi Neelofa Terlibat Hasilkan Iklan Berunsur Lucah - "Kami Terima Segala Teguran & Akur Dengan Kesilapan..."

gempak
30/06/2024
04:58 MYT
Syarikat pembangunan aplikasi gaya hidup Muslim, TheNoor, menafikan penglibatan pengasasnya Neelofa dalam penghasilan atau pengedaran gambar iklan berunsur lucah di laman media sosial Instagram, pada Ahad.