GOLDMovie

#Gold: “Banyak Babak Menyentuh Hati” - Pengarah Chiu Dao Anggap Filem Gold Mengharukan & Wajib Ditonton

Firdaus
13/07/2024
12:05 MYT
Menceritakan tentang pengorbanan dan usaha dalam mengecapi kejayaan, filem Gold berjaya meraih perhatian pengarah yang terkenal dengan karya-karya menyentuh hati, Chiu Dao.
Menurut Chiu, Malaysia mempunyai ramai ‘wira’ yang tidak didendang yang berjasa terhadap negara.

“Malaysia mempunyai ramai ‘wira’ yang secara diam-diam berjasa terhadap negara, dan Liek Hou adalah salah seorang daripadanya.

“Walaupun berdepan dengan cabaran dan kelumpuhan saraf pada bahagian kanan lengan, tetapi dengan kegigihan dan ketabahan serta impian, beliau (Cheah Liek Hou) akhirnya memenangi pingat emas untuk Malaysia di Paralimpik. Pencapaian cemerlang ini berhak mendapat perhatian oleh ramai pihak,” tulisnya.

Banyak Babak Menyentuh Hati

Dalam pada itu, Chiu Dao tidak menafikan filem Gold mempunyai banyak babak-babak sedih yang mengetengahkan tema kasih sayang.
“Gold bukan sahaja mempamerkan kegigihan Liek Hou dalam perjuangan, tetapi mengetengahkan tema persahabatan dan kasih sayang dalam mengejar impian.

BERITA TRENDING:#Gold: Gemuk & Kuruskan Diri Dalam Masa Singkat, Jack Tan Berusaha Keras Jayakan Watak Cheah Liek Hou

BERITA TRENDING:#Gold: Cheah Liek Hou Imbas Kenangan Bersama Mendiang Bapa, Hempas Pulas Demi Beli Sepasang Kasut Sukan! - "Saya Tak Mampu Balas Balik..."

BERITA TRENDING:#Gold: Jack Tan Akui Susah Mainkan Watak Liek Hou, Ambil Masa Enam Bulan Untuk Latihan Badminton

BERITA TRENDING:#Gold: “Sangat Menyentuh Hati” - Hannah Yeoh Sebak Tonton Gold, Sifatkan Filem Lokal Yang Wajib Ditonton Tahun Ini!

“Terdapat pelbagai babak menyentuh hati di dalam filem yang menunjukkan tentang kekuatan bekerjasama dan sokongan keluarga,” ulasnya lagi.
Sekadar info, filem aksi sukan, Gold menampilkan barisan pelakon terkenal tanah air seperti Farid Kamil, Wan Raja dan Yasmin Hani selain penampilan muka baharu antaranya Jack Tan dan Lynn Lim sebagai teraju utama.
Sinopsis Gold:
Gold mengisahkan perjalanan hidup jaguh badminton paralimpik negara, Cheah Liek Hou sejak kecil.
Ketika dia berusaha untuk menempatkan namanya dalam arena sukan nasional, beliau didapati menghidap penyakit saraf yang dikenali sebagai Erb's Palsy.
Kehilangan ayah sebagai penyokong kuatnya juga membuatkan Liek Hou hilang arah.
Namun, apabila acara Paralimpik dunia mengiktiraf badminton sebagai sukan yang akan dipertandingkan di Tokyo, Liek Hou bangkit semula dengan bantuan jurulatih dan pemain legenda Malaysia, Rashid Sidek.
Saksikan filem Gold terbitan Astro Shaw dan Act 2 Pictures dengan kerjasama Clover Films & One Cool Entertainment di pawagam 11 Julai seluruh Malaysia.
Related Topics
Must-Watch Video
Sukan

Sze Fei-Izzuddin Juara Terbuka Jepun, Tamatkan Kemarau 22 Tahun

gempak
25/08/2024
05:25 MYT
Wakil tunggal Malaysia di final, Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Rumsani, menamatkan perjalanan indah sebagai juara Terbuka Jepun, sebentar tadi.
Sukan

BAM Setuju Lepaskan Sze Fei-Nur Izzuddin

gempak
24/08/2024
08:33 MYT
Persatuan Badminton Malaysia (BAM) bersetuju untuk melepaskan beregu lelaki negara, Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Mohd Rumsani yang membuat keputusan meninggalkan badan induk sukan itu bermula 1 September ini.
Filem

Tolong Pergi Tonton Takluk: Lahad Datu, Ini Bukan Filem ‘Cikai’ & ‘Action Story’ Yang ‘Superb’

gempak
24/08/2024
04:00 MYT
Setiap pelakon dilihat seperti bukan berlakon tetapi benar-benar menghayati ‘roh’ seorang wira yang sedang mempertahankan negara dengan sepenuh jiwa dan raga.
Hiburan

Akui Hero Lama Sukar Dapat Watak Utama, Ruzaidi Abdul Rahman Anggap Tahap Kesihatan Jadi Faktor - “Kalau Nak Tahu, Saya Seorang Yang Protes…”

gempak
23/08/2024
12:55 MYT
Aktor, Ruzaidi Abdul Rahman berpendapat pelakon lama kurang diberi peluang untuk memegang watak utama bukan disebabkan produksi tidak mahukan mereka sebaliknya karakter yang ditawarkan tidak bersesuaian atas faktor kesihatan lebih-lebih lagi untuk filem aksi.
Keluang Man

Gabungan 2 Jenama Ikonik, Keluang Man & Wonda Coffee Bersatu Dalam Kolaborasi Penuh Mengujakan!

gempak
23/08/2024
08:25 MYT
Penerbit filem aksi superhero ikonik negara, Keluang Man iaitu Astro Shaw bersama salah satu jenama kopi sedia diminum (RTD) terkemuka di Malaysia, Wonda Coffee dengan bangganya melancarkan ‘Wonda Kopi Edisi Kluang’.