Mahkamah Tinggi petang semalam menolak kes saman fitnah penyanyi Shila Amzah dan syarikatnya terhadap pengarang akhbar Kosmo! serta dua yang lain berhubung dakwaan konsertnya ditaja syarikat perjudian selain memerintahkannya membayar kos sebanyak RM20,000.

Hakim Datuk Rosnaini Saub membuat keputusan itu selepas mendapati walau pun satu daripada tiga artikel yang dipertikaikan mempunyai unsur fitnah, pengarang Kosmo, wartawannya, Maliah Surip dan penerbit akhbar itu, Utusan Melayu (M) Berhad selaku defendan berjaya dalam pembelaan terhadap tuntutan Shila.

Penghakiman Rosnaini dibacakan oleh Penolong Kanan Pendaftar, Ery Shariman Nor Aripin.

Mahkamah menerima pembelaan ketiga-tiga defendan bahawa artikel terbabit adalah satu komen berpatutan dan perlindungan bersyarat.

Rosnaini berkata, Shila atau nama sebenarnya, Nurshahila Amir Amzah sebagai seorang individu yang dikenali ramai, perlu bersedia menerima kritikan terutama isu dalam tuntutan saman itu membabitkan kepentingan awam.

Mahkamah memerintahkan semua plaintif membayar kos RM20,000 kepada defendan.

Shila dan syarikatnya, Shila Amzah Entertainment Berhad memfailkan saman itu pada 16 Januari 2015.

Menerusi pernyataan tuntutannya, Shila mendakwa Maliah menulis beberapa artikel yang diterbitkan di akhbar Kosmo! antara lain mengaitkan konsert Shila Amzah-Love Live in Malaysia di Mega Star Arena, di sini pada 13 September 2014, ditaja syarikat judi dan beliau juga dikatakan memperlekehkan media Melayu.

Shila juga mendakwa, artikel berkenaan ditulis berikutan status yang dimuat naik dalam laman web Instagram menggunakan nama akaun "Shilaamzah_photography" pada 15 September tahun sama, yang secara amnya memuji pihak media khususnya media berbahasa Cina kerana membuat liputan meluas berkenaan konsert itu.

Semua defendan diwakili peguam Elia Zuraini Mat Zin manakala Shila dan syarikatnya diwakili peguam K Mahendran.