Banyak sebab mengapa ramai yang memilih melakukan ibadah umrah tanpa menggunakan perkhidmatan pakej agensi pelancongan. Selain harganya yang semakin meningkat naik saban tahun, kes penipuan juga semakin banyak direkodkan.

Senang Ke?

Tipu andai kami katakan senang untuk merancang aktiviti umrah ini sendirian terutama buat mereka yang pertama kali menjejakkan kaki ke Tanah Haram. Anda perlu tahu lokasi hotel yang dipilih, kaedah memohon visa dan cara mendapatkan kenderaan untuk ke Mekah atau Madinah dari lapangan terbang Jeddah. Perjalanan yang mengambil masa panjang antara lima ke lapan jam tentunya menelan belanja yang tinggi jika tidak dirancang dengan teliti.

Persediaan

1) Golongan wanita terutamanya akan berhadapan sedikit kesukaran kerana pihak berkuasa Arab Saudi dan penduduk di sana jarang berurusan atau berkomunikasi dengan wanita. Segalanya perlu ditemani mahram.

2) Tempah tiket penerbangan awal untuk mendapatkan harga yang jauh lebih murah tetapi pastikan pihak Arab Saudi mengeluarkan visa pada waktu tersebut.

3) Perlu mengemukakan permohonan untuk mendapatkan visa melalui agensi pelancongan berdaftar dengan kerajaan Arab Saudi. Bayarannya pula antara RM200 ke RM500 dan visa tersebut hanya sah selama sebulan sahaja. Untuk senarai agensi pengelola umrah yang berdaftar dengan kementerian Arab Saudi, semak di laman web MKSU.

4) Mulai November 2012, Kerajaan Arab Saudi tidak menerima permohonan visa melalui kedutaan. Sebarang permohonan perlulah melalui agensi pelancongan berdaftar. Maklumat lanjut layari laman web kedutaan Arab Saudi.

5) Boleh mendapatkan hotel secara online mengikut bajet yang telah ditetapkan.

6) Pastikan juga anda tidak menempah tiket penerbangan pada waktu puncak iaitu pada bulan Ramadan bagi mengelakkan kesukaran mendapatkan penginapan.

7) Bolehm endapatkan pengangkutan dengan agensi pelancongan berdaftar, atau jika anda mempunyai kenalan bolehlah berbincang untuk mendapatkan harga yang lebih murah.

8) Boleh berhubung dengan pelajar Malaysia di sana, kebanyakannya boleh menjadi pemandu pelancong juga muasssasah bagi melancarkan perjalanan umrah anda. Selain itu, mereka dapat membantu komunikasi kerana kebanyakan urusan menggunakan bahasa Arab.

9) Lakukan persedian fizikal bagi menguatkan stamina beberapa bulan sebelum perjalanan dan pastikan anda mengikuti kursus umrah yang dijalankan bagi menambahkan ilmu.

10) Bawa pakaian bersesuaian dan menutup aurat. Bawa bekalan ubat-ubatan biasa dan banyakkan berdoa dan memohon keampunan.

Infografik ini menerangkan statistik dan fakta nombor serta langkah yang boleh dilakukan bagi mengelakkan diri daripada menjadi mangsa penipuan umrah.