Telekom Malaysia Berhad (TM) tidak mahu syarikat komunikasi itu dikaitkan dengan isu rasuah dan salah guna kuasa yang sedang dihadapi oleh barisan pengurusan Koperasi Telekom Malaysia Berhad (Kotamas).

TM menjelaskan syarikat itu tidak mempunyai sebarang kaitan dengan Kotamas walaupun koperasi berkenaan dianggotai kakitangan dan bekas kakitangan syarikat itu di seluruh negara.

Jangan keliru antara Kotamas dengan TM

Menurut TM, Kotamas dikendalikan sepenuhnya oleh barisan pengurusan yang dilantik ahli-ahli koperasi tersebut, maka Kotamas bukan sebuah entiti TM atau sebahagian daripada Kumpulan TM.

"TM tidak terlibat dalam pengurusan perniagaan dan operasi Kotamas. TM mempunyai polisi sifar toleransi terhadap sebarang bentuk aktiviti yang melanggar undang-undang termasuk rasuah dan salah guna kuasa. TM akan mengambil tindakan peringkat dalaman yang sewajarnya jika terdapat mana-mana anggota TM didapati bersalah terlibat dalam aktiviti sedemikian," katanya.

Enam individu termasuk empat bergelar Datuk ditahan reman SPRM.

Pendirian TM terhadap isu Kotamas

Pada 7 Jun lalu, seramai enam individu berusia antara 42 hingga 68 tahun termasuk empat lelaki bergelar Datuk direman selama lima hari bagi membantu siasatan berhubung kes rasuah dan salah guna kuasa melibatkan Kotamas.

Perintah tahanan reman itu dikeluarkan Majistret Nik Isfahanie Tasnim Wan Abd Rahman di Mahkamah Majistret Putrajaya bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 16 (a)(B) dan 17 (a) Akta SPRM 2009. Empat daripada suspek yang ditahan terbabit dipercayai individu yang mempunyai jawatan penting dalam lembaga koperasi yang ditubuhkan sejak 21 Julai 1922.

"TM menyokong sepenuhnya tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mencegah dan membanteras jenayah rasuah. Siasatan terhadap perkara berkenaan masih berjalan dan kami akan memberikan kerjasama penuh kepada pihak berkuasa dalam hal ini," katanya.