Berat sama dipikul ringan sama dijinjing itulah pepatah Melayu paling tepat untuk sekumpulan jururawat yang berkorban masa untuk membantu sahabat mereka yang lain.

Di media sosial tular sepotong video sekumpulan jururawat sedang bertungkus lumus menjahit pelindung kepala dan kasut untuk digunakan oleh petugas kesihatan yang terlibat merawat pesakit COVID-19.

Video tersebut yang dikongsi pengguna laman sosial dikenali sebagai Aminah Ahmad Unni telah mendapat 14 ribu perkongsian dan 760 komen dengan 6,500 tanda suka.

Rata-rata yang meninggalkan komen terharu dengan usaha dilakukan para petugas Kementerian Kesihatan (KKM) itu dan mendoakan yang terbaik buat mereka.

Selain ucapan penghargaan ada juga tukang jahit yang menawarkan diri untuk membantu menjahit pelindung pakaian dan kasut yang dikhabarkan semakin susut jumlahnya akibat peningkatan kes COVID-19 setiap hari.

BACA: “Terima Kasih Tolong Saya Cari Kakak Ni…” - Isteri Atu Volunteer Jahit Pelindung Kepala & Kasut Petugas Hospital

Dalam perkembangan terkini KKM melaporkan 26 kes kematian dicatat hari ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata kematian ke 25 (kes ke-2,032) ialah seorang lelaki warganegara Malaysia berumur 83 tahun yang mempunyai latar belakang penyakit kronik.

“Beliau dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun pada 25 Mac 2020 dan disahkan meninggal dunia pada 26 Mac 2020 jam 6.55 petang.

“Bagi kes kematian ke-26 (kes ke-1,321), seorang lelaki warganegara Malaysia berumur 53 tahun. Beliau kontak rapat kepada kes positif COVID-19 (kes 1,309).

“Beliau dirawat di Hospital Sungai Buloh pada 22 Mac 2020 dan disahkan meninggal dunia pada 27 Mac 2020 pada 10.30 pagi,” katanya dalam sidang media harian COVID-19, di Putrajaya hari ini.