Penyanyi Ernie Zakri menyifatkan situasi semasa banyak menyuntik kesedaran untuk dia istiqamah bertudung sejak Mac lalu.

Jelas Ernie, biarpun sudah memasang niat untuk terus kekal berhijab sejak tahun lalu, faktor kerjaya sedikit sebanyak mempengaruhi keputusannya.

"Dari last year saya ambil keputusan untuk berhijab. Cuma pada masa itu agak teragak-agak sikitlah.

"Banyak memikirkan tentang kerja-kerja semua. Pada tahun ini, dalam keadaan kita semua tengah susah, masa PKP hari tu, tiba-tiba tersedar timbul perasaan takut. ‘What if kalau tak sempat?’…

"Niat itu sudah ada dari tahun lepas, cuma saya sendiri tak terbuka hati atau betul-betul fokus nak pergi ke jalan yang baik tu.

"Ketika PKP hari tu kita banyak habiskan masa seorang dan pada masa itu saya fokus... Alhamdulillah dapat dan sempat untuk buat keputusan untuk berhijab," katanya.

Justeru, Ernie tidak memikirkan soal rezeki selepas berhijab memandangkan masyarakat kini lebih terbuka untuk menerima artis yang berhijab.

"Masyarakat dan penganjur terbuka untuk menerima artis bertudung.

"Ramai ikon wanita yang Ernie contohi seperti Neelofa dan Mira Filzah. Semua wanita-wanita yang aktif dalam kerjaya mereka memberi inspirasi kepada Ernie untuk terus bertudung.

"Rezeki semua Allah yang rancang. Insya-Allah, bila dah bertudung mana tahu terbuka lagi penganjur yang lain untuk mengambil Ernie bekerja," ujarnya.

Ernie akui cabaran selepas berhijab tidak mudah. Ada juga segelintir netizen yang skeptikal dan menganggap hijrah Ernie hanya sementara.

"Ada yang cakap sekejap sahaja tu, ada yang tegur masih tak sempurna. Ya, saya sedang melalui fasa itu dan saya pun nak jadi lebih baik.

"Apabila membuat keputusan besar dalam hidup saya perlu masa dan alhamdulillah saya dipermudahkan.

"Jadi, saya buat tak tahu walaupun sedikit sedih, buat apa melayan benda yang menyedihkan," tambahnya..

Selepas berhijab, Ernie dan Syamel mengesahkan mereka bertunang pada Ogos lalu.



Sumber: Facebook Zayan