"Tolong tolak beza bangsa dan agama. Hati-hati bila buat posting!" demikian teguran cef selebriti Datuk Fazley Yaakob terhadap segelintir pengguna media sosial yang tidak sensitif mengulas mengenai tragedi tanah runtuh di Batang Kali baru-baru ini.

Fazley tampil mengulas mengenai hantaran yang dibacanya di Twitter, apabila ada pihak enggan berkongsi rasa simpati terhadap mangsa tragedi disebabkan perbezaan bangsa dan agama.

"Mangsa tanah runtuh bukan orang kita, jadi tak payahlah kesian sangat," ciap individu berkenaan.

Kata Fazley, dirinya terkesan dengan hantaran bersifat perkauman sedemikian yang seakan-akan tiadanya sikap belas ihsan sesama manusia.

"Betullah netizen tu bebas bersuara, tapi kenalah juga tengok keadaan.

"Bila isu bangsa dan kaum jadi kayu pengukur untuk tentukan tahap kasihan terhadap mangsa, saya sendiri turut terkesan.

"Korang, kita nak masuk 2023 dah ni. Tak perlulah semua orang diingatkan apa yang perlu di post dan apa yang perlu difikirkan semula sebelum di post," tulisnya.

Justeru, Fazley menasihati orang ramai agar sentiasa berfikiran matang dan sensitif dalam membuat hantaran di media sosial.

"Mohon lebih sensitif dengan kemungkinan ada ahli keluarga mangsa yang terbaca komen-komen sinis itu.

"Dah namanya rakyat Malaysia maka bukan hanya bola sepak yang menyatukan kita tetapi musibah juga seharusnya membuatkan kita semua bersatu hati dalam simpati. What do you guys think?" tambahnya.