Penyanyi dan komposer popular, Amylea Azizan mendedahkan, dia bukanlah seorang individu yang layak untuk berlakon dan beraksi di depan kamera.

Namun, ada sebab mengapa penyanyi lagu Melepaskanmu itu menerima tawaran membawakan watak Nelissa dalam Dendam Seorang Isteri.

“Saya masuk berlakon sebab Radius One, saya sayang mereka seperti keluarga. Saya selalu tolak tawaran untuk berlakon sebab saya tak berkelayakan untuk berlakon dan saya terima tawaran kali ini tanpa mengetahui betapa beratnya watak Nelissa.

“Dalam masa yang sama, saya tidak mahu malukan Radius One. Peranan saya, pertama sekali sebagai produser muzik, saya juga jadi orang belakang tabir, dan ketiga barulah sebagai pelakon.

“Pelakon-pelakon senior dalam drama ini hebat dan mereka mengalukan kedatangan saya. Mereka pelakon dan saya bukan pelakon tetapi mereka yakin dengan saya. Mereka tak pandang saya sebelah mata. Saya satu-satunya yang pertama kali berlakon dengan mereka,” katanya kepada Gempak.

Dalam pada itu, Amylea turut berkongsi pengalaman menarik dan manis sepanjang penggambaran drama berkenaan.

“Antara pengalaman menarik, ada satu adegan kononnya nak bercium dengan Naufal. Saya kena tarik dia dan minta dia peluk saya, saya segan.

“Sebab saya dan Aidit Noh (pelakon yang membawakan watak Naufal) memang macam kawan-kawan.

“Kita rasa kelakar dan saya pula bukan jenis girlish. Uchee Fukada selaku pengarah pula minta saya jadi lebih perempuan. Sweet memories. Pengalaman yang mencabar kerana shoot 85 episod. Pengalaman 18 tahun sangat membantu saya di set. Pengalaman menarik setiap hari di set,” katanya.