Pasangan popular Indonesia Atta Halilintar dan Aurel Hermansyah telah selamat melangsungkan majlis akikah buat permata hati mereka, Ameena Hanna Nur Atta pada Jumaat.

Menariknya, untuk majlis akikah itu, pasangan terbabit telah menyembelih 11 ekor kambing seberat 222 kilogram daging untuk tetamu yang hadir dan diagihkan kepada penduduk sekitar.

Mengulas mengenai hal terbabit, kata pendakwah popular Indonesia, Sheikh Muhammad Jaber, ia tidak menyalahi agama Islam dan tidak berlebihan.

"Sebenarnya kalau dikurniakan seorang anak perempuan cukup satu ekor kambing, kalau anak lelaki dua ekor. Tapi kalau misalnya punya kemampuan, mahu lebih dari itu boleh saja. Itu tandanya syukur kepada Allah dan berbagi, keran bahagia kita membahagiakan orang lain.

"Majlis itu tidak berlebihan, tetapi kalau tidak mampu tak boleh. Maksudnya seseorang yang meminjam duit untuk mengadakan acara besar, itu tidak boleh," katanya seperti dilaporkan oleh KapanLagi.

Dalam pada itu, Sheikh Muhammad Jaber turut memuji pilihan Atta dan Aurel untuk mengadakan majlis akikah buat anak mereka pada hari Jumaat.

"Acara itu sangat berkat kerana akikah, apalagi keluarganya memilih hari Jumaat dan itu hari yang penuh keberkatan. Insya-Allah Ameena akan menjadi anak yang solehah," ujarnya.

Atta dan Aurel menimang cahaya mata sulung pada 22 Februari lalu selepas bernikah pada 3 April 2021.

Untuk rekod, Aurel pernah keguguran pada Mei tahun lalu.

Foto: IG Atta Halilintar, Google