,
Hiburan

Awie Mahu Kotakan Janji, Jaga Kesihatan Demi Keluarga - “Ada Anak Kecil, Kalau Saya Sakit…”

Mya Amri
21/06/2024
02:57 MYT
Penyanyi Datuk Awie berkongsi mengenai perkembangan terkini keadaan kesihatannya selepas menjalani pembedahan membuang tumor di bahagian pinggangnya, pada tahun 2021.

Semakin baik tapi belum pulih sepenuhnya

Menurut Awie, keadaannya sudah semakin baik namun, masih belum pulih sepenuhnya.

"Alhamdulillah saya sekarang okey. Nak kata pulih sepenuhnya tidak. Tapi untuk lakukan konsert selama tiga empat jam atas pentas itu insya-Allah masih boleh.

"Menyanyi, melakukan konsert dan berada di atas pentas itu merupakan satu terapi buat diri dan minda saya. Saya akan tenang di atas pentas,” katanya.
Awie berkata demikian ketika ditemui pada majlis sidang media Konsert "Journey" Awie: Kombinasi Monolog Dan Persembahan Teatrikal Rai 30 Tahun Perjalanan Karier Seni pada Khamis.

BERITA TRENDING: Awie Hidap Kanser, Buah Pinggang Hampir Dibuang - "Saya Rasa 'Waktu' Saya Dah Nak Habis"

ARTIKEL BERKAITAN: "Jangan Bunuh Semangat Saya Untuk Berkarya" - Awie

ARTIKEL BERKAITAN: Pertama Kali Cipta Lagu Untuk Awie, Impian Ajai Jadi Realiti! - "Saya Dibesarkan Dengan Lagu-Lagunya"

BERITA TRENDING: “Kalau Kita Tak Tengok & Dengar Komen Orang Dari Luar Saja, Tak Adil,” - Awie

ARTIKEL BERKAITAN: Awie Anggap Bayaran Rendah Untuk Artis Veteran Satu Penghinaan - “Berilah Jumlah Wang Yang Selayaknya Kerana…”

Perlu berhati-hati lakukan aktiviti

Dalam pada itu, Awie menjelaskan dia masih perlu berhati-hati melakukan aktiviti harian terutama bersenam selepas menjalani pembedahan tersebut.
“Saya perlu lebih berhati-hati selepas menjalani pembedahan, badan saya pun tidak seperti dahulu.
“Doktor tidak memberikan saranan untuk melakukan senaman berat jadi saya cuba lakukan secara bersederhana untuk kekalkan kecergasan badan saya.

“Saya nak kotakan apa yang saya janjikan, sebab saya janji dengan diri saya, saya ada anak kecil. Kalau saya sakit, saya seksa isteri saya.

“Saya tidak mahu keadaan itu berlaku jadi saya kena sentiasa berada dalam keadaan sihat,” ujarnya.
Terdahulu, sekitar tahun 2021, Awie pernah mendedahkan dia pernah menjalani satu pembedahan tumor pada bahagian buah pinggangnya di sebuah hospital swasta di ibu kota.
Terdahulu, Awie mendedahkan dirinya pernah menghidap penyakit kanser buah pinggang pada tahun 2021 yang lalu.
Bagaimanapun Awie berkata dia bersyukur kanser itu dikesan awal meskipun hatinya luluh selepas doktor mengesahkan perkara itu.
Pada awalnya dia enggan membuat pembedahan namun nekad setelah dipujuk isterinya dan bertemu dengan seorang doktor pakar yang merawatnya.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Awie Dedah Pernah Ada Karakteristik Lembut Masa Zaman Sekolah - "Saya Suka Menari, Gimnastik Pun Dulu Saya Wakil Sekolah"

gempak
27/09/2024
12:55 MYT
Penyanyi rock lagenda tanah air, Datuk Awie baru-baru ini berkongsi kisah lucu berkaitan dirinya yang disifatkan sebagai seorang yang 'lembut' semasa zaman sekolah.
Berita

Suami Isteri Ditahan, Dipercayai Dera Anak Berusia 3 Tahun

gempak
26/09/2024
03:25 MYT
Pasangan suami isteri warga tempatan ditahan selepas dipercayai mendera anak lelaki mereka yang berusia tiga tahun sehingga dimasukkan ke hospital. Ketua Polis Daerah Kluang, Asisten Komisioner Bahrin Mohd Noh berkata, pasangan berusia 20-an itu ditahan di Hospital Enche Besar Hajjah Khalsom (HEBHK) dekat sini jam 1.50 pagi Rabu.
Berita

Hidup ‘Papa Kedana’, Lelaki Dengan Pendapatan RM13 Sehari Miliki Dua Isteri

gempak
22/09/2024
23:55 MYT
Seorang peniaga makanan bergoreng yang hidup miskin mempunyai dua orang isteri dan tinggal di sebuah rumah daif di wilayah Jawa Timur.
Bollywood

Shilpa Shetty Tolak Wakili Produk Tidak Sihat: “Kesihatan Adalah Anugerah”

gempak
22/09/2024
14:46 MYT
Menjadi aktres terkenal, Shilpa Shetty memiliki kelebihan untuk dipilih mewakili sesuatu produk yang dipasarkan.
Hiburan

Noh Salleh Dedah Bayi Meninggal Dunia Dalam Kandungan Isteri 7 Bulan Lepas - "Kami Namakan Anak Kami Julian"

gempak
22/09/2024
10:55 MYT
Penyanyi Noh Salleh berkongsi berita duka apabila cahaya matanya bersama isteri, Fatin Athirah Mustapa meninggal dunia tujuh bulan lalu.
BorakSeeni