,
Highlights

Benarkah Dia JODOH Saya? – Ini Antara Cara Untuk Yakini Yang Dia Memang Tercipta Untukmu. Jangan Terburu.

Afiza Kamarulzaman
05/03/2020
04:10 MYT
Adakah Dia Serius?
Pastikan si dia benar-benar serius dan memang mahu hubungan kalian disatukan dengan akad. Jangan bertepuk sebelah tangan kerana ia hanya akan menjadikan hubungan rumit dan menyakitkan.
Dia Mahu Bertemu Keluarga
Ini antara cara bagaimana melihat kejujuran dia terhadap kamu. Kalau diajak berjumpa ibu ayah dan keluarga, dia mahu, itu tanda dia tidak main-main. Pastikan dia kenal keluarga kamu dan kamu kenal keluarganya. Baru boleh buat keputusan selepas itu.
Kamu Berasa Tenang Bersamanya
Si dia bisa membuatkan kamu tenang dan aman saat bersama. Si dia juga bukan jenis memaksa dan mahu menentukan segala-galanya dalam hubungan. Keserasian ini penting untuk meyakinkan bahawa kamu akan bahagia dengannya.
Tidak Mengelak Saat Menuntut Kepastian
Bukan mendesak tetapi ketika kamu mahukan kepastian adakah dia benar-benar mahu mengahwini kamu, dia tidak mengelak atau ragu-ragu untuk memberi jawapan. Jika untuk itu pun dia tidak mampu memberi kata putus yang jitu, bagaimana dia mahu menentukan banyak perkara lain nanti?
Kredit Foto: IG Zahirah Macwilson
Dia Menerima Kelemahan Kamu
Tidak hanya menyukai kelebihan yang ada pada kamu, dia juga seharusnya mampu menerima kelemahan yang ada dalam dirimu. Waktu ini, jangan sembunyikan kekurangan yang ada supaya dia tahu apa adanya dirimu? Jika okey, bolehlah diteruskan.
Tanyakan Pendapat Ayah Ibu
Restu ibu dan ayah sangat penting. Pastikan dibawa bertemu mereka dahulu dan jika mereka ‘approve’, bolehlah dilanjukan perancangan seterusnya. Jika ada keberatan daripada mereka, mintalah mereka perjelaskan sebabnya, mana tahu kamu boleh memberi hujah lain yang mungkin mereka tidak tahu hakikat sebenar.
Solat Istikharah
Inilah langkah terbaik jika berada dalam keadaan yang mengelirukan untuk menentukan jawapan pasti. Mohonlah petunjuk kepada Allah swt. Lakukan dengan bersungguh-sungguh dan di akhir solat, bacalah doa ini:
“Ya Allah, aku memohon agar memilih mana yang baik menurut Engkau ya Allah.
Aku juga memohon diberikan kepastian dengan ketentuanMu dan aku memohon dengan kemurahanMu Tuhan yang Maha Agung.
Sesungguhnya Engkau Tuhan yang Berkuasa, sedangkan aku tidak tahu. Engkau Tuhan yang amat mengetahui segala sesuatu yang masih tersembunyi.
Ya Allah! Jika menurut pendapatMu urusan ini (sebutkan perkara tersebut) memberi kebaikan bagiku untuk agamaku, kehidupanku, dan pekerjaanku, maka takdirkanlah ia bagiku dan berkatilah ia padaku.
Jika menurut pengetahuanMu bahawa urusan ini (sebutkan perkara tersebut) memberi keburukan bagiku untuk agamaku, kehidupanku dan pekerjaanku, maka ku mohon agar Engkau jauhkan ia daripadaku dan kurniakanlah bagiku hanya kebaikan di mana sahaja aku berada.
Jadilah aku orang yang redha atas anugerahMu.”
(Rekod Imam al-Bukhari)
Kredit Foto: IG Emma Maembong
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Masih Solo Di Usia 41, Luna Maya: “Kahwin Tidak Akan Sempurnakan Hidup Saya”

gempak
07/09/2024
13:55 MYT
Meski diketahui sedang hangat bercinta dengan aktor yang jauh lebih muda daripadanya, Maxime Bouttier, Luna mengaku tidak terburu-buru untuk berkahwin.
Hiburan

Tak Rimas Dengan Soalan Jodoh, Nadia Brian Dapat Banyak Mesej Lelaki Nak Kenal - “Saya Tak Tahulah Siapa Boleh Bersama Dengan…”

gempak
07/09/2024
06:55 MYT
Selagi masih memegang status ‘single’, pelakon Nadia Brian mengakui dia tidak berasa rimas mahupun penat dengan pertanyaan berkaitan jodoh.
Hiburan

"Saya Terlalu Sibuk!" - Amir Masdi Tak Sempat Fikir Fasal Cinta, Hanya Fokus Kerja Sahaja

gempak
02/09/2024
06:04 MYT
Penyanyi Amir Masdi menjelaskan bahawa dia tidak memberi fokus kepada mencari pasangan hidup sebaliknya hanya memberikan tumpuan sepenuhnya untuk mengembangkan kerjaya.
Berita

Suami Kenakan Isteri Letak Ganja Dalam Kereta Sebab Nak Bercerai

gempak
01/09/2024
18:55 MYT
Gara-gara cuba 'memperdajal' isterinya dengan meletakkan lebih 500 gram kanabis di dalam kereta, seorang lelaki di Singapura berdepan padah apabila dia dihukum penjara hampir empat tahun.
Hiburan

Netizen Tak Tenang Aslam Buat Live Bersama Umisya, Empunya Badan Respons: “Korang Jangan Gaduh, Aslam Ada Giliran Dia”

gempak
28/08/2024
08:55 MYT
Umisya Mazlan yang juga madu kepada anak selebriti Norman Hakim dan Abby Abadi iaitu Marissa Dania mencuri perhatian warganet.