Semalam, kecoh di media sosial apabila gambar sekumpulan pelajar menunggang motosikal yang berhimpun selepas tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) viral.

Menerusi laporan Astro Awani, sekumpulan pelajar tersebut dikatakan menunggang motosikal secara melulu di beberapa kawasan tumpuan pelancong di Melaka termasuk di Pantai Klebang, Pantai Puteri dan Bandar Hilir.

Situasi berkenaan bukan saja mengganggu ketenteraman awam dengan bunyi bising, malah mereka turut menunjukkan lagak ‘samseng’ dengan membuat pelbagai aksi di atas jalan raya sehingga menyebabkan pengguna lain terpaksa 'beralah' memberi laluan kepada mereka.

Selain merakam aksi-aksi ngeri kumpulan pelajar berkenaan, aktiviti-aktiviti tidak sihat seperti merokok secara terang-terangan di kawasan awam turut dirakam.

Sementara itu di media sosial pula, ramai netizen yang mengkritik kelakuan tersebut yang disifatkan sebagai kurang bermoral dan agak keterlaluan.

Malah, ada diantara netizen yang menyamakan aksi seorang pelajar yang berdiri di atas kereta seperti adegan filem Anak Ku Sazali lakonan Allahyarham P. Ramlee.

Anda boleh lihat aksi pelajar tersebut serta beberapa komen netizen di bawah.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) negeri Hassan Basri Yahya ketika dihubungi Astro AWANI berkata, bertindak atas aduan, pihaknya mengeluarkan 17 saman kepada 17 pelajar lepasan SPM itu atas pelbagai kesalahan.

Antaranya termasuk tiada lesen memandu, cukai perjalanan yang tamat tempoh dan ubah suai kenderaan.

Jelasnya, kesemua kesalahan itu masing-masing 15 di Klebang dan dua di bandaraya Melaka.

Sumber: Astro Awani