Penyanyi Haqiem Rusli harus menjalani rawatan seminggu sekali selepas disahkan menghidapi kemurungan tahap tiga.

Menurut Haqiem, dia sendiri terkejut selepas disahkan doktor menghidapi kemurungan tahap tiga daripada empat atau boleh diklasifikasikan sebagai moderate depression.

“Saya sangka hanya ada kemurungan yang ringan. Namun, selepas pemeriksaan doktor mengesahkan tahap kemurungan saya agak tinggi dan memerlukan rawatan berkala serta mengambil suplemen,” katanya selepas menjalani rawatan di International Psychology Centre, Taman Desa.

Assalamualaikum.Setelah selesainya PC malam semalam. Seperti sedia maklum, saya telah berkesempatan berjumpa dan berkonsultansi bersama seorang pakar psychology yang terletak di Wisma Laxton, Kuala Lumpur. Banyak yang telah dibincangkan, banyak jugak kesedaran dan pengetahuan tentang apa yang saya telah dan sedang mengalami ini. It was rather difficult to make that first step to feel better but I have to push myself dan , setelah berbincang bersama team produksi dan family saya, dengan hati terbuka saya ingin menyatakan dan sekaligus menjawab persoalan sesetengah pihak tentang ini. So here it is, bermulanya dari level “MILD Depression’ ini sejak awal tahun lagi, saya kini disahkan mengalami ‘MODERATE Depression’ oleh pakar phycology saya, Mr. Yong iaitu tahap yang lebih tingggi dari Mild. Sekian penjelasan ringkas dari saya. Saya mohon kalian memberi saya ruang, sedikit privasi untuk menjalani rawatan selanjutanya. It will take time to get through this episode, but I did the first step seeking help. Saya jugak memohon maaf diatas kekhilafan saya.

A post shared by 1998 (@haqiemrusli98_) on


Dalam pada itu, doktor psikologi Song Sheng Yong dari International Psychology Centre mengesahkan penyanyi yang popular dengan lagu Tergantung Sepi itu mengalami kemurungan.

“Haqiem memang mengalami kemurungan dan perlu menjalani rawatan seminggu sekali untuk saya memantau keadaannya.

"Dia juga perlu mengubah cara pemakanan dan mengambil suplemen,” kata Yong Song Sheng.

Terdahulu, Haqiem dihentam netizen apabila dituduh menipu mengalami kemurungan dan didakwa melakukannya demi gimik single terbaharunya Selamat Tinggal Sayang.

Sumber: Kosmo Online