,
Berita

GISBH Tidak Pernah Bayar Zakat - LZS

Gempak
28/09/2024
09:55 MYT
GISB Holdings Sdn Bhd (GISBH) bukan sahaja tidak membayar cukai tetapi tidak pernah membuat sebarang bayaran zakat di Lembaga Zakat Selangor (LZS).
Perkara itu disahkan oleh Ketua Divisyen Kutipan LZS, Muhd Fikri Naim Harun yang memaklumkan, tiada rekod pembayaran zakat diterima daripada GISBH termasuk 20 anak syarikat di bawahnya.
"Saya boleh sahkan selepas semakan dibuat, GISBH termasuk anak-anak syarikat tersenarai di bawahnya tidak pernah membayar sebarang zakat di LZS.
"Kita tidak dapat membuat anggaran jumlah zakat yang perlu dibayar memandangkan LZS tiada maklumat aset dan liabiliti syarikat tersebut untuk membuat kiraan," katanya ditemui pada Karnival Zakat Selangor di Dataran Karnival pekarangan Stadium Shah Alam di sini pada Sabtu.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas status pembayaran zakat GISBH di LZS.
Rabu lalu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain mendedahkan kolaborasi siasatan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bersama Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) mendapati GISBH tidak pernah membayar cukai yang berkaitan.
Katanya, syarikat tersebut tidak tercicir diberikan dakwah kutipan daripada LZS.
"Dakwah LZS pergi ke merata tempat dan tidak terkecuali pergi ke syarikat di bawah GISBH untuk menjalankan dakwah kutipan.
"Cuma setakat ini masih tiada zakat yang diterima daripada syarikat tersebut, " katanya.
Ujarnya, di bawah peraturan zakat dan fitrah, Enakmen Jenayah Syariah seseorang individu yang dengan sengaja atau tidak membayar zakat ke LZS boleh dijatuhkan tiga tahun penjara atau RM5,000.
"Bagaimanapun, LZS tidak boleh menguatkuasakan undang-undang itu sekarang kerana dinasihatkan oleh Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah untuk meneruskan aktiviti dakwah.
"Kita masih mengekalkan 'h' di belakang dakwah sehingga dibenarkan menggugurkan 'h', kemudian barulah LZS boleh dakwa," katanya.
Sumber: Sinar Harian
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

“Ambil Berkat Bulan Kelahiran Rasulullah…” - Ezzaty Abdullah Syukur, Selamat Bersalin Anak Ketiga

gempak
27/09/2024
07:55 MYT
Pelakon, Ezzaty Abdullah selamat melahirkan cahaya mata ketiga.
Berita

Tekan Dada Murid Guna Lutut, Guru Pusat Pendidikan GISB Dipenjara 10 Tahun

gempak
26/09/2024
05:22 MYT
Tindakan seorang guru menekan dada murid menggunakan lutut dan merotan tiga kanak-kanak di sebuah pusat pendidikan dan kebajikan GISB Holdings Sdn Bhd (GISBH) mengundang padah apabila Mahkamah Sesyen pada Khamis, menjatuhinya hukuman penjara selama 10 tahun.
Hiburan

Kak KM Menangis Anak Nak Masuk Universiti - “Nanti Kalau Faris Lapar Macam Mana?”

gempak
25/09/2024
21:55 MYT
Usahawan sensasi Kak KM gagal menahan air mata kerana anak lelakinya Mohd Faris bakal melanjutkan pelajaran ke universiti tidak lama lagi.
Viral

“Rasa Tanaman Saya Sendiri” - Individu Luah Rasa Jijik Selepas Mendengar Jawapan Dari Seorang Ayah

gempak
25/09/2024
15:55 MYT
Tular di aplikasi X, seorang individu berkongsi kisah dimana terdapat satu kes mahkamah mengenai seorang bapa merogol anaknya sendiri.
Hiburan

“Tak Semua Suka Lihat Kita Bahagia” - Elak Penyakit Ain, Elvina Pilih Kurang Kongsi Gambar Anak

gempak
25/09/2024
14:55 MYT
Pelakon, Datin Elvina Mohamad memilih untuk mengehadkan perkongsian mengenai keluarga di media sosial bagi mengelak penyakit ain.
BorakSeeni