Muzikal Lawak Superstar 2022

"Habis Yang Berlakon Jadi OKU Tu Macam Mana?" - Ramai Back Up Namie, Plot Twist! Netizen Pula Tegur Ahmad Idham

Mya Amri
29/09/2022
01:27 MYT
Netizen meluahkan rasa kurang senang dengan teguran pelakon dan pengarah, Ahmad Idham terhadap jenaka kumpulan UBI di pentas akhir Muzikal Lawak Superstar 3 (MLS3) baru-baru ini.
Idham mendakwa sketsa yang dibawa UBI mempersendakan anak istimewa dan menyifatkan tindakan itu sebagai keterlaluan.
Bagaimanapun teguran Idham itu menimbulkan pelbagai reaksi netizen yang rata-ratanya kurang bersetuju dengan pendapatnya.
Kata netizen, watak yang dibawakan Namie itu sedikit pun tidak kelihatan menghina atau mempersendakan sesiapa sebaliknya mempunyai maksud tersirat.
Selain itu, mereka juga meminta Idham untuk melihat perkara itu dari sudut positif dan lebih mementingkan mesej yang ingin disampaikan kumpulan tersebut berbanding hanya memberi kritikan.
Soal netizen lagi, jika Idham mempersoalkan karakter dibawa Namie itu, bagaimana pula dengan lakonan yang dibawakan oleh pelakon yang menuntutnya untuk melakonkan watak anak istimewa dalam sesebuah naskhah.
“Tak rasa diorang mempersendakan, tak ada pula dihina-hina, dalam watak itu pun ada mesej. Contohnya, walaupun adiknya OKU (watak namie) tapi dia tetap ada hati dan perasaan. Dialog Fad cakap mungkin diorang berdua menumpang rezeki adik diorang yang OKU tu,” tulis Noraziwani.
“Kenapa tak tengok mesej yang UBI bagi? Mereka bukan buli watak tersebut. Mesej yang mereka sampaikan sangat jelas. Jangan abaikan orang macam watak yang UBI lakonkan sebab mereka yang istimewa tu patut di layan dengan baik. Jarang komen ni tapi kali ni rasa nak komen,” coret Rosdiah Masri
“Habis kalau pelakon yang berlakon dalam watak OKU tu kira persendakan juga ke macam mana ya tuan pengarah..?” tulis Ersalinah
BACA: MLS3: Tepati Ramalan! UBI Dinobatkan Sebagai Juara, Bawa Pulang RM150,000
Terdahulu, Idham merupakan salah seorang aktivis yang aktif memperjuangkan hak-hak anak istimewa.
Jangan lupa undi bintang digital dan content kegemaran anda di dalam carta mingguan Gempak Most Wanted 2022 di sini.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Isu Stoking Kalimah Allah: Pengasas dan Pengerusi KK Mart Dilepas Dan Dibebaskan

gempak
15/07/2024
11:30 MYT
Pengasas dan Pengerusi Eksekutif Kumpulan KK Mart, Datuk Seri Dr Chai Kee Kan dan isteri, Datin Seri Loh Siew Mui dilepas dan dibebaskan (DNA) oleh Mahkamah Sesyen atas pertuduhan melukakan perasaan orang Islam dalam isu penjualan stoking tertera kalimah Allah.
Gaya Hidup

Cipta Kerusi Khas Demi Anak Istimewa Tercinta, Siapa Sangka Inovasi Kemudahan OKU Jadi Sandaran Rezeki Buat Famili Qhalish

gempak
20/06/2024
06:55 MYT
Gigih menelaah dan membuat kajian peribadi selama tiga bulan semata-mata mahu menghasilkan kerusi roda khas demi zuriat tercinta!
Hiburan

Elle SMDX Terima Teguran, Perjelas Dakwaan Attitude Berlagak - “Bahagian Yang Disunting Itu Nampak Saya Macam Sombong”

gempak
05/06/2024
12:55 MYT
Anggota kumpulan SMDX, Elle akhirnya tampil memberikan penjelasan mengenai dakwaan yang mengatakan dirinya bersikap sombong ketika menjawab soalan netizen baru-baru ini.
Hiburan

Cik B Beri Nasihat Pentingkan Pelajaran - “Bukan Semua Orang Boleh Jadi Influencer, So Study!”

gempak
04/06/2024
03:55 MYT
Anak kepada usahawan sensasi, Datuk Seri Vida iaitu Cik B mengingatkan tentang kepentingan pelajaran untuk masa hadapan.
Hiburan

Isu SMDX, Pengurusan Mohon Maaf Tampil Beri Penjelasan - “Kami Mengaku Banyak Lagi Perlu Dipelajari”

gempak
23/05/2024
23:55 MYT
Syarikat pengurusan XIOKK Entertainment akhirnya tampil memberikan penjelasan berhubung beberapa isu tular yang melanda artis di bawah naungannya iaitu SMDX.