Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada Jumaat membangkitkan mengenai cabaran kesihatan mental yang disebabkan oleh pandemik COVID-19, lapor AWANI.

Menurut Ketua Teknikal Program Kecemasan Kesihatan WHO, Maria Van Kerkhove, terdapat pelbagai kesan akibat virus ini terhadap kesihatan mental.

"Terdapat variasi daripada segi kesan yang ditimbulkan terhadap individu. Sama ada anda kehilangan orang yang anda sayangi atau ahli keluarga serta rakan anda akibat virus ini.

"Sama ada anda kehilangan pekerjaan, anak-anak yang tidak dapat ke sekolah, orang-orang yang terpaksa tinggal di rumah dalam situasi yang sangat sukar.

"Organisasi ini melalui Jabatan Kesihatan Mental kami, berusaha mencari kaedah di mana kami dapat menyokong mereka seperti ini," katanya pada satu sidang media di Geneva.

Maria berkata, banyak usaha dilakukan WHO untuk melihat kepada kesihatan mental dan ia telah dilakukan selama beberapa tahun.

Bagaimanapun, katanya, khusus ketika pandemik ini, ia menimbulkan kesedaran mengenai jumlah luar biasa individu yang terjejas kesihatan mental, tidak kira di mana tempat tinggal mereka dan usia mereka.

Sumber & Kredit Foto : Astro AWANI