Laman Utama

Influencer Maut Enam Tahun Tak Minum Air & Amalkan Diet Vegan, Ini Penjelasan Pakar Nutrisi!

Maliah Surip
02/08/2023
14:37 MYT
Seorang influencer yang cukup terkenal kerana mengamalkan diet vegan atau hanya memakan sayur sayuran dilaporkan meninggal dunia akibat kebuluran.
Zhanna Samsonova, seorang warganegara Rusia meninggal dunia pada usia 39 tahun baru-baru ini.
Menurut keluarga dan teman-temannya, Samsonova sudah menjalani kehidupan diet vegan sejak beberapa tahun lalu.
Samsonova hanya mengambil makanan dalam kelompok buah-buahan dan sayur-sayuran. Dia malah didakwa telah lebih enam tahun tidak minum air sebaliknya mendapatkan sumber cecair daripada memproses sayur atau buah-buahan menjadi jus.
Meski bangga menjalani diet vegan yang diamalkan dan dipamerkan dalam laman sosialnya namun keluarga dan kawan-kawan sangat bimbang melihat bagaimana berat badannya susut selain tahap kesihatannya merosot dengan teruk.
Pada hujung hayatnya, Samsonova yang lari selepas cuba diselamatkan teman-teman hanya makan buah-buahan seperti nangka dan durian.
Mendiang yang didakwa menghidap anorexia juga dikatakan berada dalam keadaan lemah beberapa bulan terakhir malah hanya mampu berdiri dalam beberapa minit untuk berjalan atau menaiki tangga akibat daripada diet ekstrem yang dilakukan.
Berita kematiannya mendapat liputan serta menerima pandangan dalam pelbagai kalangan profesional termasuk seorang pakar nutrisi dari sebuah hospital di New Delhi, India.
“Sejujurnya melihat kepada apa yang dilalui dengan menjalankan diet tersebut adalah satu keajaiban untuk dia masih bertahan dan hidup,” ujar Ritika Samaddar seperti dilaporkan The Indian Exprress.
Ritika memberitahu setelah melihat wanita itu hanya makan buah seperti nangka, adalah amat jelas Samsonova telah kehilangan beberapa zat penting untuk tubuh seperti protein, iron, kalsium dan vitamin B12.
Pakar diet dan nutrisi kata Ritika lagi sama sekali tidak akan memberi kebenaran kepada individu yang mengamalkan diet vegan ekstrem seperti ini.
“Tolong fahami bahawa diet vegan adalah tentang mengambil makanan dari kelompok buah atau sayuran tanpa makanan proses.
“Ini bermakna tubuh menerima protein yang sangat sedikit. Diet seperti ini mungkin membantu anda hilang berat badan dalam jangka masa pendek tetapi untuk tempoh yang panjang badan perlu sihat dengan pengambilan pemakanan yang seimbang.
“Pada masa yang sama badan kita tidak boleh menafikan kepentingan zat lain seperti karbohidrat dan lemak.
“Sekurang-kurangnya badan memerlukan 25 peratus lemak. Tanpa lemak yang ada dalam diet, badan tidak dapat mencerna vitamin yang masuk seperti vitamin A, E, D dan B12,” jelasnya panjang lebar.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Pilih Hotel Mewah Di Bangkok, Enggan Staf Bancuh Teh, Wanita Racun 5 Rakan Sebelum Bunuh Diri

gempak
18/07/2024
18:40 MYT
Seorang wanita berusia 56 tahun ditemui maut bersama lima rakan di bilik sebuah hotel mewah di Bangkok, Thailand dalam satu insiden yang menggemparkan.
Hiburan

Mengaku Anak Angkat, Kim Jaejoong Beri Ibu Bapa RM18 Ribu Setiap Kali Jumpa

gempak
18/07/2024
14:50 MYT
Idola K Pop Kim Jaejoong mendedahkan dirinya adalah anak angkat yang diambil sejak kecil dan mempunyai lapan orang kakak dari keluarga tersebut.
Hiburan

Semua Sangka Shahir Kembali Menyepi, Hakikatnya Instagram Kena Godam! Lenyap Sebab Tak Bayar RM2,000 - "Habis Kenangan Saya"

gempak
18/07/2024
09:25 MYT
Juara Akademi Fantasia 8 (AF8), mengakui sepi dari media sosial disebabkan akaun Instagram rasminya telah digodam individu tidak bertanggungjawab.
Gaya Hidup

Busana Perarakan Kontinjen Malaysia Di Olimpik Paris Elegan, Diperkenal Rabu Depan!

gempak
18/07/2024
09:13 MYT
Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh menyifatkan pakaian yang dicipta khas untuk kontinjen Malaysia pada upacara perasmian Sukan Olimpik Paris 2024 sebagai rekaan yang elegan.
Hiburan

Artis Remaja Fikry Kiki Nafi Dibela Sugar Mummy Seksi, Modal Bisnes RM600,000 Usaha Keras Sendiri - "Saya Masih Ingat Dosa Pahala"

gempak
18/07/2024
07:50 MYT
Pelakon, penyanyi dan pengacara remaja, Fikry Kiki menafikan tuduhan segelintir pihak mendakwa dirinya dibela oleh 'sugar mummy'.