Adik beradik supermodel, Gigi dan Bella Hadid secara bersama menderma AS$1 juta (RM4.7 juta), jumlah yang telah diperuntukkan untuk pengagihan sama rata antara empat organisasi dengan tumpuan kepada kanak-kanak dan keluarga: HEAL Palestine, Palestine Children's Relief Fund (PCRF), World Central Kitchen (WCK), dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Agensi Bantuan dan Kerja Raya (UNRWA).

Derma

Berita mengenai derma itu datang hanya beberapa hari selepas Bella Hadid membuat kenyataan semasa lawatannya ke Cannes baru-baru ini.

Ketika berada di sana, Bella mengenakan pakaian Keffiyeh dan menerangkan kepentingannya menerusi hantaran di Instagram.

ARTIKEL BERKAITAN: Bella Hadid Akhirnya Bersuara, Tak Akan Berganjak Sokong Palestin - "Saya Menerima Ratusan Ugutan Bunuh"

Kedua-dua adik-beradik itu telah berkongsi sentimen tentang konflik dan kesannya terhadap rakyat Palestin melalui saluran media sosial mereka.

"Saya mempunyai empati dan kesedihan yang mendalam untuk perjuangan Palestin dan kehidupan di bawah pendudukan.

“Ia adalah tanggungjawab yang saya pegang setiap hari,” tulis Gigi Hadid.

Secara keseluruhannya, organisasi-organisasi tersebut menyokong bantuan kemanusiaan seperti program makanan dan perubatan, membantu keluarga yang kehilangan tempat tinggal, dan menyediakan perkhidmatan psikologi di tengah-tengah serangan Israel terhadap Palestin.

HEAL Palestine — singkatan untuk kesihatan, pendidikan, bantuan dan kepimpinan untuk mewakili tonggak program organisasi — ialah sebuah kumpulan kemanusiaan bukan politik dan bukan meraih keuntungan yang berusaha untuk menyediakan setiap anak muda Palestin di Gaza peluang untuk masa depan yang lebih cerah.

ARTIKEL BERKAITAN: Lantang Bersuara Isu Palestin, Bella Hadid & Keluarga Terima Ugutan Bunuh!

PCRF, yang diasaskan pada 1991 pula, menyediakan rawatan perubatan percuma kepada beribu-ribu kanak-kanak yang cedera dan sakit. Khususnya, kempen Pembebasan Dan Pemulihan Gaza bertujuan untuk mengumpul dana yang akan diperuntukkan untuk bantuan segera termasuk menyediakan bekalan perubatan penting, makanan, rawatan perubatan, air bersih dan keperluan lain untuk keluarga yang terjejas akibat konflik. Tugas PCRF termasuk memasang dua jabatan kanser pediatrik di Palestin, PICU dan jabatan kardiologi pediatrik di Ramallah.

ARTIKEL BERKAITAN: Sudah 6 Bulan Bella Hadid Berhenti Minum Arak. Ini Sebabnya…

José Andrés' World Central Kitchen ialah organisasi barisan hadapan yang menyediakan makanan yang disediakan chef kepada komuniti yang terjejas oleh bencana alam dan krisis seperti perang, konflik dan tragedi lain. Bagi organisasi ini, ia telah menghantar 400 juta makanan ke utara. Operasi telah disambung semula di Gaza berikutan serangan 1 April oleh Pasukan Pertahanan Israel yang membunuh tujuh kakitangan WCK.

WCK telah menubuhkan dapur padang di Rafah dan Deir al-Balah melalui rangkaian dapur komuniti yang diketuai Palestin di seluruh Gaza. Operasi di Rafah telah digantung kerana serangan udara Israel.

Jawatankuasa Kebangsaan UNRWA USA ialah organisasi bukan bebas keuntungan yang menyokong bantuan kemanusiaan untuk pelarian Palestin. Matlamatnya adalah untuk mengangkat suara, pengalaman dan kemanusiaan pelarian Palestin untuk mendapatkan sokongan Amerika untuk sumber yang penting kepada setiap manusia, untuk janji kehidupan yang lebih baik.

Sumber: The Hollywood Reporter

Korang dah tengok filem pilihan nombor satu di GSC, The Experts?

Kalau belum, filem tempatan pecah panggung ini masih mendominasi pawagam tanah air. Jom, tonton The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.