Penyanyi dangdut Baby Shima sekali lagi mencuit perhatian netizen apabila dia memberikan pandangan mengenai usul seragam jururawat wanita di fasiliti kesihatan awam yang dibahaskan oleh Ahli Parlimen Pas baru-baru.

Shima menerusi kemas kini di Instagram berkata, dia tidak melihat sebarang masalah pada seragam berkenaan yang digunakan oleh petugas barisan hadapan itu selama ini.

BACA: "Lainlah Minum Arak" - Baby Shima Kecewa Video Minum Dari 'Botol Susu' Masih Jadi Isu

“Seumur hidup Shima pergi klinik atau hospital tak pernah pula nampak baju nurse tu ketat? Entah-entah dia tengok baju nurse lain kot.

“Korang rasa kat hospital mana baju nurse yg ketat-ketat? Hospital Kuantan ke?” tanya Shima.

Terdahulu, menerusi sesi perbahasan Kertas Putih Kesihatan, Ahli Parlimen Kuantan, Wan Razali Wan Nor menyifatkan kebanyakan jururawat wanita berpakaian ketat dan tidak mematuhi syariah.

"Saya ingin membangkitkan pemakaian (uniform) jururawat wanita iaitu kebanyakan berpakaian ketat dan menampakkan bentuk badan, di mana ia tidak patuh syariah.

A post shared by NENG BABY SHIMA (@babyshimaofficial)


"Saya ingin bertanya, adakah kita masih berterusan mahu mengikut acuan barat dalam etika pemakaian ini? Apakah ia tidak boleh diubah dan diberi kelongaran?," soalnya di Dewan Rakyat pada Khamis.

Membahas lagi, ahli Parlimen daripada Pas itu meminta kerajaan khususnya Kementerian Kesihatan (KKM) mengambil contoh beberapa hospital lain yang memberi pilihan kepada kakitangan wanita mereka untuk mengenakan pakaian yang lebih sesuai.

"Contohnya Hospital USM Kubang Kerian dan Pusat Perubatan Sultan Ahmad Shah Kuantan, tahniah saya ucapkan kepada kedua-dua hospital ini yang memberi pilihan etika yang lebih baik buat pekerja,” tambah Wan Razali.

BACA: Anjur Konsert Dangdut & Undang Baby Shima Menyanyi, Riezman Khuzaimi Sedia Dikecam

Sementara itu, beliau turut membangkitkan mengenai pemberian biasiswa kepada pelajar perubatan sebagai usaha untuk memantapkan lagi tenaga kerja selari dengan tonggak keempat Kertas Putih Kesihatan.

"Saya ingin mendapatkan pengesahan berkenaan biasiswa kepada pelajar perubatan, adakah peruntukan ditambah bagi memberi peluang pelajar menyambung pendidikan?," soalnya.

Pada masa yang sama, Wan Razali berharap usaha KKM untuk mereformasikan sistem kesihatan ke arah lebih berdaya tahan dan berkebajikan dapat dicapai.

Sumber: Instagram Baby Shima & Astro Awani