Laman Utama

“Jangan Kerana Sorang Dua, Kita Nak Salahkan Agama”- Fouziah Ghous Tak ‘Judge’ Pendakwah

Syafiqah Jalal
22/10/2022
07:40 MYT
Pelakon dan pengacara, Datin Fouziah Gous tidak mahu menghakimi segelintiir golongan agama yang terpalit dengan isu dan kes kontroversi ‘panas’ di mahkamah.
Pemilik nama lengkap, Nor Fouziah Mohd. Gous, 40, lebih selesa mengambil pendekatan tidak terlalu menempel mahupun melontarkan pendapat mengikut perasaan dan emosi.
“Jangan kerana seorang dua, kita nak salahkan agama. Saya tak suka hakimi orang dan sampai sekarang saya percaya.
“Selagi kejahatan seseorang itu saya tak nampak atau rasa, pasti ada kebaikan dalam diri mereka yang kita boleh kenang.
“Dan juga selagi tak menyusahkan atau berhutang dengan saya misalnya, saya tak nak campuri urusan mereka. Baik kita jaga kita,” katanya kepada Gempak.
Fouziah ditemui ketika siding media Ulang Tahun Ke-8 Go Shop, di Astro baru-baru ini.
Sejak kebelakangan ini, banyak kes jenayah seksual yang masih dalam perbicaraan mahkamah melibatkan figura berstatus pendakwah bebas popular menjadi perbualan hangat orang ramai sekali gus menjemput perdebatan netizen.
Menurut Fouziah dia kini mahu memberi fokus kepada dirinya sendiri untuk lebih istiqamah dan menjaga kebajikan orang-orang sekeliling.
“Saya pun sekarang tengah nak istiqamah bukan dari segi percakapan dan pakaian sahaja bahkan dari segi amalan juga.
“Tanya diri kita sama ada kita jaga tak mak ayah, keluarga dan orang susah di sekeliling kita. Saudara-mara perlu bantuan, kita tolong atau sebagainya. Itu yang kita kena fokus.
“Daripada nak pening pasal orang lain atau kata netizen, baik kita salurkan bantuan buat mereka yang memerlukan terutama darah daging sendiri,” tuturnya.
Fouziah yang merupakan isteri kepada usahawan, Datuk Mohd. Zhafran Md Yusof mula berhijab penuh sejak 2018.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

PU Riz Dilantik Jadi Duta Masjid Di Kubang Kerian - "Komitmen Saya Lebih Pada Membantu Cari Dana & Sedekah..."

gempak
08/07/2024
21:17 MYT
Pendakwah selebriti Ustaz Muhammad Haris Mohd Ismail atau PU Riz, 29, dilantik menjadi Duta Wakaf Program Wakaf Masjid Al-Makmuriah, Kubang Kerian, Kelantan.
Berita

Olimpik Paris 2024: 300,000 Kondom Diberi Kepada 14, 250 Atlet

gempak
06/07/2024
14:55 MYT
Selepas temasya Olimpik Tokyo 2020 mengetatkan polisi kesihatan dan hubungan intim kerana jangkitan COVID 19, Olimpik Paris 2024 mengikut langkah yang sama dengan mengedarkan sebanyak 300,000 kondom kepada 14, 250 atlet yang bertanding.
Viral

Viral Minum Air Basuhan Kaki Jemaah Balik Haji, Ini Komen Pendakwah - "Ia Tak Jatuh Syirik Tapi Satu Perbuatan Yang ..."

gempak
06/07/2024
08:55 MYT
Baru-baru ini kecoh di media sosial berkaitan tindakan beberapa orang wanita di Indonesia yang meminum air basuhan kaki pasangan suami isteri yang baru pulang dari menunaikan haji.
Viral

Kongsi Gambar Tak Berpakaian Di TikTok, Lelaki Didakwa Bergelar Guru Dikritik Netizen - “Cikgu? Macam Ni?!”

gempak
18/02/2024
11:55 MYT
Makin ramai terlibat kegiatan macam ni...
Hiburan

Cium Pipi Wanita, Bintang Squid Game Usia 79, Oh Young Soo Bakal Dipenjara

gempak
03/02/2024
04:50 MYT
Oh Young Soo berdepan hukuman penjara setahun jika didapati bersalah atas pertuduhan melakukan perbuatan tidak senonoh terhadap seorang wanita.